BankID på mobil fases ut: Mulige virkninger på konkurransen i telefonimarkedene
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet jobber for at alle skal ha reell valgfrihet, slik at både bedrifter og privatpersoner skal kunne velge det mobilabonnementet som passer best for seg.
BankID på mobil fases ut, og fra 1. september i år har det ikke blitt utstedt nye BankID-sertifikater. Bankene opplyser om at BankID på telefonen vil virke til sertifikatet går ut, dvs. maks to år.
Ta i bruk BankID-appen
– For å unngå problemer ved skifte av mobiltilbyder er det viktig at flest mulig tar i bruk BankID-appen, som enkelt lastes ned på telefonen, råder seksjonssjef ved seksjon for telefoni og nummer hos Nkom, Inger Vollstad.
Se mer informasjon om BankID-appen: BankID.
– Når du bytter operatør får du nytt SIM kort, og i den sammenheng vil din BankID på mobil slutte å fungere. I god tid før dette bør du derfor laste ned BankID-appen på telefonen din. Alternativt må du bruke kodebrikken som banken har gitt deg, sier Vollstad.
Forbud mot "winback"
Når du tar initiativ til å bytte mobiltilbyder vil den du har avtale med gjerne ønske å beholde deg som kunde.
– Nkom vil at det skal være enkelt å bytte mobiloperatør og viser til at det faktisk er et forbud i Norge mot såkalt “winback”. Det betyr at avgivende tilbyder ikke har lov til å lokke deg til å bli værende som deres kunde, sier Vollstad.
Eksempler på forsøk på winback kan være å gi deg et bedre tilbud for å bli hos eksisterende leverandør, gi negativ omtale om ny tilbyder eller påpeke hva du mister hos avgivende tilbyder.
– Tilbyder har heller ikke lov til å beskrive overgangen fra BankID på mobil til BankID-app som problematisk, opplyser Vollstad.
Nkom har i høst sendt brev til alle mobiltilbyderne i Norge med informasjon om hva de har lov til å informere om når en kunde sier takk for seg. Nkom har samtidig anmodet tilbyderne om å legge vekt på at BankID-appen har bedre datasikkerhet for kunden enn BankID på mobil.