Nummerportering ved bytte av tilbyder av nummerbasert person-til-person-kommunikasjonstjeneste
Sluttbrukere har rett til å beholde samme telefonnummer ved flytting av abonnement til en annen tilbyder av nummerbasert person-til-person-kommunikasjonstjeneste. Dette kalles nummerportering.
Prinsipper for nummerportering
Viktige prinsipper for nummerportering:
- Den nye tilbyderen må innhente skriftlig fullmakt fra kunden før flytting av telefonnummer kan gjennomføres.
- Nummerporteringen skal gjennomføres på kortest mulig tid.
- Tidligere tilbyder kan ikke hindre eller forsinke en flytteprosess som følge av et økonomisk krav mot kunden.
- Tidligere tilbyder kan ikke bruke porteringsinformasjon i markedsføring rettet mot kunder som bytter tilbyder. Dette kalles winback. Du kan lese mer om winback her.
Regler om nummerportering er spesifisert i ekomforskriften kapittel 4.
Nkom har gitt veiledning om pris for utportering av nummer i brev til tilbyderne.
Nasjonal referansedatabase (NRDB)
All kommunikasjon mellom tilbydere for å gjennomføre nummerportering blir håndtert gjennom Nasjonal Referansedatabase AS (NRDB).
NRDB ble etablert i forbindelse med innføring av nummerportabilitet i det norske markedet, og selskapet er selvfinansierende og baserer seg på kostnadsbaserte tjenester.
Nkom har i samarbeid med tilbyderne utarbeidet flere dokumenter som brukes i forbindelse med nummerportabilitet. Administrative rutiner for nummerportabilitet i Norge og tekniske spesifikasjoner finnes på NRDB sine hjemmesider, www.nrdb.no.