Betydelig økning i gps-jamming over Finnmark
Piloter som flyr over Finnmark opplever nesten daglige forstyrrelser i sine navigasjonssystemer – kalt for jamming. I 2023 ble det meldt om 48 ganger flere hendelser enn i 2019.
Etter krigen i Ukraina brøt ut, har flere av landene som grenser til Russland opplevd økt jamming. I Norge er det flytrafikken over Øst-Finnmark som har blitt mest påvirket, hvor det så langt i år er rapportert om nesten daglige tilfeller av forstyrrelser i navigasjonssystemene.
– Dette har nærmest blitt den nye normalen, forteller Nicolai Gerrard som er senioringeniør i Nkom.
Han sier videre:
–Disse signalene er ikke kritisk for fly, som har andre systemer for navigasjon. Hadde det vært nærmere bakken, som i helikopterhøyde, ville det vært mye mer alvorlig. Men disse frekvensene er internasjonalt beskyttet, og forstyrrelser skal ikke forekomme,
Bakkebasert radionavigasjon
I Finnmark har alle flyplassene radionavigasjon fra eget bakkesystem, slik at pilotene ikke er avhengig av satellittjenester for å navigere trygt i luftrommet. Samtidig blir det stadig mer vanlig å legge ned de bakkebaserte systemene, da satellittsystemene er langt billigere i bruk. Europeiske krav til besparelse kan etter hvert også gjøre det det nødvendig å legge ned bakkebasert radionavigasjon på de mindre flyplassene, noe Avinor har kjempet imot – særlig på flyplassene lengst nord i landet.
2023: 294 dager
2022: 122 dager
2021: 18 dager
2020: 22 dager
2019: 6 dager
Kritisk funksjon
Flere kritiske samfunnstjenester er avhengig av tjenester som kan fastslå riktig posisjon, navigasjon og tid. Derfor er det viktig å følge med på hvilke områder som blir utsatt for jamming og hva som forårsaker forstyrrelsene.
I Norge er det Nkom som har dette ansvaret, som benytter eget målenettverk og tilbakemeldinger fra tredjeparter for å identifisere avvik. Når det blir oppdaget en forstyrrelse, blir saken først etterforsket fra kontoret før det gjøres feltmålinger med målebil eller annet måleutstyr.