Nkom endrer rutine for søknader om PMR-radio
Fra 1. juni går Nkom over til kun å ta imot digitale søknader via Altinn om bruk av PMR-radio/ Walkie Talkie. Det gir en raskere og enklere saksbehandling for søkeren. I en overgangsperiode har det vært mulig å sende inn søknader også per brev eller e-post. Denne overgangsperioden avsluttes nå.
Overgangsperiode avsluttes
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) innførte digitale søknader om PMR-radio, (Profesjonell/Privat Mobil Radio)/Walkie Talkie via Altinn for få år siden. Nkom varslet i informasjonsskriv datert 23. januar 2020 at det i en overgangsperiode var mulig å sende inn søknader også per brev eller e-post.
Denne overgangsperioden avsluttes nå og alle nye søknader, endringer og oppsigelser skal fra 1. juni håndteres via Altinn.
Raskere søknadsprosess gjennom Altinn
Nkom har krav og rutiner for å kvalitetssikre søknadsprosessen. Ved å følge rutinene i Altinn vil saksbehandlingen gå raskere, uten unødvendig ekstra kommunikasjon mellom Nkom og søker/forhandler.
Kun søknader via Altinn fra 1. juni
Fra og med 1. juni vil søknader, endringer og oppsigelser som kommer inn via søknadsskjema/e-post bli returnert, og søker vil bli bedt om å sende inn søknad, endring og oppsigelse via Altinn.