Presseinvitasjon: Ferske tall knyttet til bekymring for kunstig intelligens og sosiale medier presenteres tirsdag 25.april kl. 12-13
Bruken av kunstig intelligens har nærmest blitt allemannseie med ChatGPT og «AI- vennen» på Snapchat. Bør vi frykte den raske teknologiutviklingen, og hva kan vi gjøre for å ha kontroll? Hvordan kan vi kontrollere de som kontrollerer oss, og bør vi være bekymret for manipulering når vi nå går inn i en valgkamp her i Norge?
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet presenterer ny innsikt der befolkningen har svart på spørsmål som skisseres under her. Det blir i tillegg til fremlegging av innsikten også debatt der deltakere fra mediesiden, forbrukersiden og myndighetssiden stiller.
-
Den siste tiden har det vært mye snakk om kunstig intelligens og hvordan det vil påvirke samfunnet. Blant annet har chatbot-en ChatGPT fått mye oppmerksomhet. I hvilken grad er du bekymret for påvirkningen kunstig intelligens vil ha for fremtiden?
-
I hvilken grad er du bekymret for at selskaper som eksempelvis Facebook, Google, YouTube og TikTok skal påvirke den norske valgkampen til høsten?
-
I hvilken grad bør selskaper som eksempelvis Facebook, Google, YouTube og TikTok reguleres av myndighetene?
-
Hvor ofte har du opplevd at det er veldig enkelt å bestille et produkt eller en tjeneste på internett, men veldig vanskelig å avbestille det? (ofte kalt manipulerende design)
-
Falske nyheter er en nyhetslignende sak som fremstår som ekte, men som helt eller delvis er basert på løgn, eller har utelatt viktig informasjon for å etterlate et bestemt inntrykk. Hvor vanskelig synes du det er å skille mellom ekte og uriktig informasjon på internett?
Slik deltar du
Hvem: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Hvor: LO media, Møllergata 10, 0179 Oslo
Digitalt møte: Velkommen til Webinar: «Er innhold på internett det nye dopet?» - Nkom
Påmelding: presse@nkom.no
Debattdeltakere: Kjersti Løken Stavrum, daglig leder i stiftelsen Tinius, Finn Myrstad fagdirektør i Forbrukerrådet og Pål Wien Espen, direktør i Nkom. Samtalestyrer Frode Sørensen, seniorrådgiver i Nkom.