Veileder for tilbydere av ekomtjenester
Som tilbyder av elektroniske kommunikasjonstjenester er du pålagt ulike plikter. Her får du veiledning og informasjon om dine plikter som tilbyder.
Veileder for ekomtilbydere
De mest sentrale pliktene er beskrevet i Veileder for ekomtilbydere. Oversikten over pliktene er ikke uttømmende, og du som tilbyder er selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med regelverket.
Pliktene som gjelder tilbydere av ekomtjenester, følger av ekomloven, ekomforskriften og nummerforskriften.
Dersom du som tilbyder ikke overholder pliktene, kan det være aktuelt med sanksjoner. Disse omtales kort i Veileder for ekomtilbydere.
Noen av pliktene gjelder alle tilbydere av elektronisk kommunikasjonsnett og elektronisk kommunikasjonstjeneste (ekomtilbyder), mens enkelte forpliktelser bare gjelder tilbydere av nummerbasert person-til-person-kommunikasjonstjeneste.
Her får du mer informasjon om tilbydertypene.
Ekomtilbyder
Ekomtilbydere er alle tilbydere av elektroniske kommunikasjonsnett og elektroniske kommunikasjonstjenester.
Tilbyder av nummerbasert person-til-person-kommunikasjonstjeneste
En tilbyder av nummerbasert person-til-person-kommunikasjonstjeneste tilbyr offentlig telefontjeneste. Slike tjenester omfatter både mobiltelefoni, tradisjonell fasttelefoni og bredbåndstelefoni, som er tilrettelagt for alle-til-alle kommunikasjon. Alle-til-alle kommunikasjon betyr at en både kan ringe til og motta samtaler fra andre telefonibrukere i mobilnett og fastnett, både innenlands og utenlands.
Kontakt Nkom
Ta kontakt med Nkom hvis du er i tvil om rettigheter og plikter som følger av ekomregelverket.