Fjerning eller reparasjon av infrastruktur for elektronisk kommunikasjon
Nkom mottar mange henvendelser med ønske om å rive eldre stolper og kobberkabel. Her ser du hvem du kontakter:
Kontaktinformasjon som gjelder fjerning eller reparasjon av infrastruktur for elektronisk kommunikasjon
- Telefonistolper som ikke er i bruk eller kobberkabler som åpenbart ikke lenger er i drift : Henvendelse til Telenor https://www.telenor.no/kundeservice/kabelnett/
- Stolper merket med gult bånd i toppen, eller har kun strømkabler, tilhører nettselskap: Kontakt lokalt nettselskap.
- Stolper eller annet utstyr som ikke er i bruk og hvor det ikke er klart hvem som er eier: Kontakt kommunen som lokal plan- og forurensningsmyndighet.
Eksisterende kobberkabler og stolper som ikke åpenbart er tatt ut av drift, har Telenor nå, med noen unntak, en plikt til å opprettholde frem til 2025 – også selv om de ikke er i bruk for levering av tjenester. Dersom slike kobberkabler har falt ned eller på annet vis utgjør fare for liv og helse, følge prosedyren under:
- https://www.telenor.no/kundeservice/kabelnett/
- Velg: Registrering av oppdrag-privat
- Velg: Omlegging av Telenors nett
- Velg: Kulepunkt 4 – Synlige kabler på bakken eller i terreng
Her legger du inn relevant informasjon, og du vil få en kvittering med saksnummer som referanse.
Alternativt ta kontakt Telenor kundeservice 91 50 90 00