Forbrukerklager
Ønsker du å klage på posttjenester skal du først henvende deg til posttilbyderen for å klage. Fører ikke klagen fram, kan du som hovedregel klage videre til Forbrukertilsynet.
Klage til posttilbyder
Etter postloven § 39 har tilbyder av posttjenester plikt til å ha en klageordning for egne brukere. For å klage på posttjenester skal du derfor i første omgang kontakte tilbyderens kundeservice. Her finner du informasjon om klagemuligheter til tre av de største posttilbyderne, Posten Bring og PostNord og Helthjem.
Klage til Forbrukertilsynet
Dersom din skriftlige klage til posttilbyder ikke fører fram, kan du klage videre til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet behandler saker som gjelder kjøp og salg av varer og tjenester, det vil si saker som gjelder selve postombæringen.
For mer informasjon om å klage, se Forbrukertilsynets nettsider.
Nkoms rolle ved klager
Nkom fører et overordnet tilsyn med at krav fastsatt i eller i medhold av postloven er oppfylt, se postloven § 42. Nkom er ikke klageorgan i tvister mellom posttilbydere og forbrukere og har ikke myndighet til å avgjøre konkrete tvister. Vi kan imidlertid gi informasjon om postregelverket på generelt grunnlag.