1 av 3 er bekymret for valgpåvirkning
1 av 3 er bekymret for at selskaper som eksempelvis Facebook, Google, YouTube og TikTok skal påvirke valgkampen til høsten.

Foto: Gunstein Myre
Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
De unge mellom 18-29 år er mer bekymret enn nordmenn flest. Her oppgir hele 42 prosent at de er bekymret for «big- tech’s» påvirkning på valgkampen.

—Eksplosjonen i bruk av kunstig intelligens på flere av de sosiale plattformene er en game-changer. Det går forferdelig raskt, og kappløpet mellom techselskapene er i full gang. Det kan føre til at det blir enda vanskeligere å skille mellom ekte og falske nyheter, sier Pål Wien Espen som er direktør i Nkom.
Espen mener likevel det er mindre grunn til å frykte manipulasjon i den norske valgkampen.
—Demokratiet står sterkt i Norge og det reduserer sannsynligheten for manipulasjon ved valg i Norge betraktelig sammenlignet med andre land.