1 av 3 er bekymret for valgpåvirkning
1 av 3 er bekymret for at selskaper som eksempelvis Facebook, Google, YouTube og TikTok skal påvirke valgkampen til høsten.
![Dame ser på mobil](/aktuelt/1-av-3-er-bekymret-for-valgpavirkning/_/image/25cba9fe-924b-4a70-a0e1-dfb23b7ebe4d:dbf0d931c4b04ce6a8f23bf26756791ee301f03d/width-1140/NKOM_Kari-12.jpg)
Foto: Gunstein Myre
Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
De unge mellom 18-29 år er mer bekymret enn nordmenn flest. Her oppgir hele 42 prosent at de er bekymret for «big- tech’s» påvirkning på valgkampen.
![3 Direktør Pål Wien Espen, Nkom.jpg](/aktuelt/1-av-3-er-bekymret-for-valgpavirkning/_/image/8c316431-6f51-417c-bde0-64acc6923cf5:b2c4fc6c43e86ee71df443eaaa999a55064db3fe/width-768/3%20Direkt%C3%B8r%20P%C3%A5l%20Wien%20Espen,%20Nkom.jpg)
—Eksplosjonen i bruk av kunstig intelligens på flere av de sosiale plattformene er en game-changer. Det går forferdelig raskt, og kappløpet mellom techselskapene er i full gang. Det kan føre til at det blir enda vanskeligere å skille mellom ekte og falske nyheter, sier Pål Wien Espen som er direktør i Nkom.
Espen mener likevel det er mindre grunn til å frykte manipulasjon i den norske valgkampen.
—Demokratiet står sterkt i Norge og det reduserer sannsynligheten for manipulasjon ved valg i Norge betraktelig sammenlignet med andre land.