9 av 10 utsettes for svindelforsøk
En fersk undersøkelse avslører at nesten alle blir utsatt for digitale svindelforsøk.
– Tallene er alarmerende. Det er skremmende å se hvor mange som blir utsatt for forsøk på digital svindel, og det viser hvor viktig det er med økt bevissthet og konkrete tiltak, sier Johannes Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom og leder av ekspertgruppen mot digital svindel.
En fersk undersøkelse fra Respons analyse, utført på oppdrag fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), avslører at 9 av 10 nordmenn over 18 år har blitt utsatt for forsøk på digital svindel det siste året.
Hele 74 prosent oppgir at de opplever digitale svindelforsøk månedlig eller oftere, mens 11 prosent rapporterer at det skjer daglig. Blant de som har blitt utsatt for svindelforsøk, sier over 70 prosent at e-post var metoden som ble brukt, mens nesten like mange ble forsøkt svindlet på SMS. Over halvparten har også blitt oppringt per telefon, og 22 prosent har opplevd svindelforsøk gjennom sosiale medier som Messenger, Snapchat og WhatsApp.
Eldre rapporterer, i noe større grad enn yngre, at de utsettes for svindelforsøk (91 prosent over 55 år mot 84 prosent under 35 år).
Store konsekvenser
Nkom og Økokrim etablerte i fjor høst en nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Gruppen består av eksperter fra ulike myndigheter og bransje, og ledes av Nkom. Tiltak som er gjennomført har allerede gitt resultater, og i perioder kan opp mot en fjerdedel av alle samtaler fra utlandet bli stoppet som svindel.
Samarbeidet mellom næringsliv og myndigheter i Norge har vekket internasjonal oppmerksomhet, og norske myndigheter skal nå lede en global ekspertgruppe hvor over 20 land deltar. Hensikten er å avdekke sårbarheter og foreslå tiltak for å redusere svindeltrafikk over landegrensene.
–Vi bruker digitale tjenester ofte og svindlere går gjerne dit det er mest å tjene. Nye tall fra økokrim viser at innbyggere i Norden ble svindlet for 9 milliarder norske kroner i digitale kanaler i fjor. Vi ser at svindlere ofte utnytter etablerte merkenavn eller myndigheter med høy tillit. Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem som både bidrar til å finansiere kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker, og kan bidra til å svekke tilliten vi har til hverandre. Det er derfor avgjørende at vi jobber sammen for å redusere risikoen for digitale svindelangrep, sier Vallesverd.
– Varsellampene må blinke
Myndigheter og aktører kan gjøre mye, men det er også viktig at brukere av digitale tjenester utviser sunn skepsis.
– Du som bruker må aldri dele BankID, passord eller sensitive personopplysninger, og dersom meldingene du mottar inneholder skrivefeil eller rare formuleringer i SMS eller e-post må varsellampene blinke! Unngå å klikke på lenker om du kan, og søk heller opp nettstedet selv eller bruk en app dersom det er mulig, sier Vallesverd.
– Avslutt mistenkelige samtaler, enten de kommer på mobil eller via sosiale medier, og be heller om å få ringe dem opp igjen om det er noe du reagerer på, fortsetter han.