– Utfallene vi har registrert kommer på litt uforklarlige steder og med litt forskjellige biltyper, utfallene er som regel kortvarige brudd i lyd og bilde, opplyser Hallstein Lervik som er sjefsingeniør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Etter bruddet må telefonen kobles til på nytt, dette skjer som regel automatisk. Det er først og fremst når Android Auto og Apple CarPlay brukes trådløst, at dette er et problem. Hvis man bruker blåtann for å koble til bilens handsfree-system er sjelden problemer.

Vi vil gjerne høre fra deg

Om du opplever problemer med forbindelsen til Android Auto og Apple CarPlay, på bestemte steder og flere ganger etter hverandre, vil vi gjerne høre fra deg.

Beskriv gjerne hvilken telefon du bruker, hvilken bilmodell du har og kryss gjerne av i et kart hvor problemene oppstår.

Send din informasjon til firmapost@nkom.no Skriv «Android Auto/Apple CarPlay-problemer» i emnefeltet. 

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er tilsynsmyndighet for elektronisk kommunikasjon i Norge og fører tilsyn med frekvensbruk, tillatelser med mer. I dette tilfellet vil vi søke å finne informasjon om det kan være enkelte områder med frekvensforstyrrelser eller om det er andre grunner til brudd i de trådløse forbindelsene.