Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt
I januar i år sendte myndighetene brev til mobilselskapene og ba dem samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
Alle mobiloperatørene har allerede systemer på plass for å blokkere svindelforsøk fra egne nummer. Tidligere i år sendte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) brev til Telenor, Telia og Ice og ba dem styrke samarbeidet for å stoppe enda flere svindelforsøk. Samarbeidet innebærer at det utveksles informasjon mellom mobiloperatørene, slik at en også kan blokkere svindelforsøk fra kaprede numre hos andre operatører, uavhengig av hvilket norsk mobilnett numrene hører til.
– Det er gledelig at selskapene nå rapporterer at de har fått på plass bedre deling av informasjon og koordinering av «grensekontrollen» på mobiltrafikk som kommer fra utlandet, og som spoofer norske nummer. Norge er så vidt vi vet det andre landet i verden som har innført et slikt digitalt skjold, og det har allerede redusert misbruket av norske mobilnummer, sier John-Eivind Velure som er direktør i Nkom.
Spoofing betyr at svindlere tjuvlåner mobilnummeret ditt, og på den måten ser det ut til at samtalen du mottar kommer fra et norsk nummer. Det øker troverdigheten, og for å utføre spoofingen bruker svindlerne en programvare som skjuler det nummeret de egentlig ringer fra. Dersom nummeret ditt skulle blir «spoofet» betyr det ikke at mobilen din er hacket.
Nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel ble opprettet av Nkom i partnerskap med Økokrim i 2023, og ledes av seniorrådgiver i Nkom, Johannes Myhre Vallesverd. Ekspertgruppen samler myndigheter og private til en felles innsats mot digital svindel. Digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Tung, sier digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem, og at det er bra at det samarbeides godt i ekspertgruppen.
–Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen i hverdagen. Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem, og nå iverksetter vi nye tiltak for å gjøre mobilsvindel vanskeligere. Vi må arbeide hardt for å få bukt med denne utfordringen, slik at folk og næringsliv kan ha tillit til den teknologiske utviklingen. Jeg har derfor gitt Nkom i oppdrag å lede en arbeidsgruppe mot digital svindel, og det er positivt at dette arbeidet nå gir resultater, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Etter at det koordinerte digitale skjoldet har kommet på plass, har «spoofingen» eller tjuvlån av norske mobilnummer falt kraftig. Imidlertid er det tydelig at tyvlånet av svenske og danske nummer øker.
–Det viser at svindlerne er godt organisert og at de tilpasser seg raskt. Digital svindel bidrar til å finansiere kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker og bryter ned tilliten vi som befolkning har til teknologi og til hverandre. Tillit til digitale tjenester er helt avgjørende for å løse flere av samfunnsutfordringene fremover, sier Velure.
En undersøkelse Respons Analyse har foretatt på vegne av Nkom viser at ni av ti har blitt forsøkt svindlet det siste året. De vanligste kanalene for svindelforsøk er e-post, SMS og telefoni. Også på internettbaserte meldingstjenester som Messenger, Snapchat og WhatsApp blir folk utsatt for svindelforsøk.
De norske mobilnetteierne Ice, Telia og Telenor har utarbeidet et koordinert digitalt skjold som skal filtrere mobiltrafikk som er svindlet, og som kommer inn til Norge. Prosjektleder har vært Mattias Lindstedt i Nasjonal Referansedatabase (NRDB). NRDB er leverandør av fellesfunksjoner innen nødanrop og nummerportering til ekomsektoren. Også selskapene Telavox, Lycamobile og Global Connect har bidratt i arbeidet.