Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har gått fra å se Norge som ett nasjonalt marked til nå å bestå av 22 regionale markeder. I 12 av disse markedene peker Nkom på selskaper som har en sterk markedsstilling, og som da ligger an til å måtte åpne sine nett for konkurrenter. Analysen har fått mye oppmerksomhet og ført til god debatt, sist under Arendalsuka hvor både Nkom, Global Connect og Eidsiva satt bredbåndsreguleringen på agendaen. 

Les mer om bakgrunn for analysen

— Analysen beskriver et marked som har endret seg mye siden forrige reguleringsperiode, og forslaget som er på høring legger opp til store endringer. Vi har varslet at hele 9 tilbydere må åpne nettene sine for konkurrerende tilbud, og mange aktører har fortalt at de vil åpne nettene sine selv om de ikke må. Det er positivt, sier avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom Kamilla Sharma. 

Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom
Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom. Foto: Nkom


Nkom mener dette er et viktige steg på veien mot et marked hvor konkurransen fungerer uten inngrepen fra myndighetene. Nkom vil nå besøke de selskapene som nå i forslaget blir utpekt som sterke markedsaktører i sitt distrikt. 

— Vi er opptatt av å ha god dialog med aktørene og få gode innspill i prosessen. I tillegg er det viktig at aktører som ikke tidligere har vært regulert av oss både har god innsikt i bredbåndsreguleringen og kjennskap til oss. Nå ser vi fram til gode møter med aktørene, avslutter Sharma. 

Gruppebilde hos Signal
Først ute for besøk var Signal som holder til i Bodø. Foto: Nkom


Disse aktørene som skal besøkes i denne omgang: 
Signal Bredbånd (Bodø) 
NTE Bredbånd (Steinkjer) 
Eidsiva Bredbånd (Lillehammer) 
Enivest (Førde) 
Telenor (Oslo) 
Viken Fiber (Drammen) 
Altifiber (Sokndal) 
Lyse Fiber (Stavanger) 
Haugland Kraft (Haugesund)