Ber nordmenn være kritiske til informasjon
Over 90 prosent av nordmenn er bekymret for spredning av falsk informasjon fra kunstig intelligens og chatboter. Dette kommer frem i en ny undersøkelse utført av Responsanalyse på oppdrag fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM). NKOM-sjef John-Eivind Velure påpeker at det er alvorlig at falske opplysninger raskt får stor spredning. Han gir et eksempel på hvordan kunstig intelligens er involvert i genereringen av falske bilder eller videoklipp, samt lydklipp, som utgir seg for å være en kjent person eller politiker, men som i virkeligheten ikke er det. Velure beskriver hvordan bilder som ser ekte ut og stemmer som virker troverdige, i begynnelsen fascinerte mange. Nå er situasjonen blitt alvorlig. Han forklarer at tidligere var det en slags fascinasjon over hva teknologien kunne gjøre og hvor langt den hadde kommet. Men når KI-genererte videoer blir så troverdige, blir det et virkemiddel som må tas på alvor. Han understreker at disse videoene får stor spredning, og at det skjer raskt når folk begynner å dele dem, noe som kan føre til store følgeskader. Falsk informasjon kan også manifestere seg som annonsesvindel, hvor flere kjendiser nylig har blitt misbrukt. Velure nevner at man kan reklamere for et produkt uten faktisk å gjøre det. Han gir et konkret eksempel på dette, nemlig slankeprodukter, der NRK-profil Ronny Brede Aase ble misbrukt i en slik type kampanje som ble spredt stort i sosiale medier. Gaute Kokkvoll fra faktasjekk-selskapet Factiverse er ikke overrasket over at mange nordmenn frykter falsk informasjon. Han observerer en stor endring i offentlige diskusjoner rundt algoritmer og store teknologiselskapers makt over enkeltpersoner. Kokkvoll peker også på at skjermtid har fått mer oppmerksomhet. Han mener det er bedre å være bevisst enn bekymret. Kokkvoll mener at frykt er et sterkt ord, men han tror det er positivt at folk er oppmerksomme. Han påpeker at påvirkning skjer fra mange hold, inkludert fra barna våre, kjærester, samfunnet generelt, og politikere. Han understreker at påvirkning er noe alle opplever i varierende grad, og at det er viktig å være ekstra oppmerksom på hva som skjer, spesielt i sosiale medier. Velure understreker at det norske valgsystemet er veldig solid og pålitelig, men han erkjenner at folk er bekymret fordi de blir utsatt for mye informasjon og ikke alltid vet om den er sann eller falsk. Han mener det er viktig å ta dette på alvor fordi samfunnet er avhengig av at folk stoler på de digitale plattformene som brukes i dag. Videre forklarer Velure at pliktene til de store aktørene nå blir strammet inn med et nytt regelverk, både med tanke på tjenestene de tilbyr og kunstig intelligens. Han nevner at dette regelverket er i ferd med å bli implementert i Norge. Velure oppfordrer folk til å tenke selv, vurdere om informasjonen kan være riktig, og sjekke andre kilder før de deler videre.