Høye mobilpriser i Norge
Digitaliseringsministeren tok opp spørsmålet om at nordmenn betaler mest for mobilregningen i Norden i et intervju med Dagens Næringsliv. Hun uttrykte at det virker urettferdig at mobilkostnadene er lavere for dansker, svensker og finner, og ønsker å styrke konkurransen i det norske mobilmarkedet. Administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge blir spurt hvorfor nordmenn må betale mer, hun svarer at det som rapporten viser, er at mobilprisene i Sverige, Finland og Norge er relativt like, med Norge som marginalt dyrere. Hun påpeker at Norge er et av verdens dyreste land å bygge digital infrastruktur i. Engebretsen mener også at statsråden refererer til en sammenligning som ikke er rettferdig, da den ikke tar hensyn til tilleggstjenestene som kunder kjøper i tillegg til mobilabonnementene. Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung fra Arbeiderpartiet blir spurt om hun leste rapporten litt for kjapt, hun svarer at hun ikke mener det. Hun påpeker at rapporten viser at nordmenn betaler opptil fem ganger mer for mobil- og bredbåndstjenester enn kunder i Sverige, Finland og Danmark. Hun mener dette er urettferdig og noe som må endres. Tung roser Telenor og de andre tilbyderne for deres innsats i å bygge ut digital infrastruktur i Norge, noe som er nødvendig for å bo, leve og arbeide i hele landet. Hun uttrykker imidlertid misnøye med at de norske kundene må betale uforholdsmessig mye mer enn i de andre landene. Engebretsen svarer Tung ved å si at rapporten peker på to ting. Den ene er at mobilprisene i Norge, Sverige og Finland er relativt like, med Norge som marginalt dyrere, noe som kan forklares med at det er mye dyrere å bygge digital infrastruktur i Norge. Den andre saken er sammenligningen av pris per gigabyte, hvor Norge fremstår som fem ganger dyrere. Engebretsen mener dette er en urettferdig sammenligning, da man ikke tar med alle sikkerhetstjenestene, sky- og lagringstjenestene som norske Telenor-kunder får inkludert i abonnementene sine. Hun påpeker at det er to forskjellige perspektiver, og at det er som å sammenligne epler og pærer. Tung svarer Engebretsen ved å si at rapporten viser at norske kunder betaler opptil fem ganger mer. Hun erkjenner at det er utfordrende å sammenligne offisiell statistikk mellom landene, men understreker at også sikkerhetstiltak og sikkerhetsprodukter er inkludert i Telenors tjenester i Sverige. Hun påpeker videre at Telenors lønnsomhet er høyere i Norge enn i Sverige, og at kundene i Norge betaler mer enn de gjør i Sverige. Tung mener dette er urettferdig i en tid hvor nordmenn sliter økonomisk med høye renter og kostnadsøkninger som påvirker hver enkelt familie. Hun mener det er nødvendig å sette i verk tiltak for å utjevne prisforskjellen mellom Norge og andre land. På spørsmål om hva som kan gjøres for å fikse dette, svarer Tung at regjeringen har fire konkrete tiltak som de ønsker å gå hardt til verks med. For det første mener hun at alle bør være krevende mobil- og bredbåndskunder og sjekke om det er mulig å få et billigere abonnement et annet sted. For det andre har de nylig innført en ny lov om elektronisk kommunikasjon fra 1. januar, som skal sikre at alle får tilgang til gratis prissammenligningstjenester, slik at man kan finne billigere alternativer. Hun påpeker at det er en ulikhet sammenlignet med de andre nordiske landene og at det er behov for jevnere konkurranseforhold. Tung har gitt Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) i oppdrag å utrede hvilke tiltak som kan bidra til å få ned prisene i Norge. På spørsmål om Telenor nyter av dårlig konkurranse, svarer Engebretsen ved å påpeke at det norske markedet har høy konkurranse. Hun understreker at hun sitter i en nordisk ledergruppe og svarer på kritikken om sikkerhetstjenester ved å si at det ikke er inkludert like mange sikkerhetstjenester i de svenske mobilabonnementene. Engebretsen er stolt av at Telenor Norge driver sin virksomhet godt i Norge, da dette bidrar til at de kan fortsette å investere i digital infrastruktur der folk bor og ferdes. Hun påpeker at kundene er sjefen, og at de etterspør både lave priser og høy kvalitet, samt sikkerhetstjenester, lagringstjenester og andre tjenester som er viktige for deres digitale liv.