Nkom utvider tilsyn etter problemer med nødnummer
I over tre timer hadde mange i hele Norge problemer med å komme gjennom på telefon til politi, brann og AMK. Nkom utvider nå tilsynet med Telenor etter hendelsen.

Sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Sundfør Scheie
Foto: Gunstein Myre/Nkom
De første meldingen om at det var problemer med nødnummer kom kl. 23.00 i går 17. oktober, og Telenor meldte at feilen var rettet kl. 02.20 i dag 18. oktober. Det var mulig å komme gjennom til nødetatene ved å ringe 02800.
Nkom meldte allerede 2. september at de ville føre tilsyn med Telenor etter problemer med 112 29. august. Nå utvides tilsynet til også å gjelde denne hendelsen.
–Det er svært alvorlig når nødnummer ikke funger. Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene. Nkom er allerede i gang med tilsyn av Telenor etter at det var problemer med 112 i august i år, og vi kommer til å utvide tilsynet til også å omfatte denne hendelsen. Det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen i natt, men dette vil kartlegges som en del av tilsynet, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Sundfør Scheie.
Han sier videre:
–Disse hendelsene viser hvor kritisk ekom-infrastruktur er, og hvor viktig det er at det aktørene har forsvarlig sikkerhet i sine nett.
Nkom forventer at en utvidet tilsynsrapport vil være klar i november 2024.