– Formålet med måleoppdraget vårt i Barentshavet sammen med Kystvakta har vært å se om vi også kan måle frekvensforstyrrelser i området og dokumentere mulige kilder til forstyrrelsene, sier avdelingsdirektør Espen Slette i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). 

I starten av august kom det inn flere meldinger fra Kystverket, Kystvakta og Telenor Kystradio om at navigasjonsutstyr ble påvirket av jamming – altså blokkering av GPS-signaler. På grunn av mulige konsekvenser for sikkerheten til sjøs valgte Nkom å sende ressurser nordover denne uken for å gjennomføre egne undersøkelser. 

– Alle som bruker navigasjonssystemer, skal kunne stole på den informasjonen de får fra utstyret. Blokkering av GPS-signaler (jamming) er uakseptabelt og ulovlig, og kan få alvorlige konsekvenser for sjøfart, beredskap og annen samfunnskritisk infrastruktur, sier Slette. 

Espen Slette, avdelingsdirektør Spektrum

Alle som bruker navigasjonssystemer, skal kunne stole på den informasjonen de får fra utstyret. Blokkering av GPS-signaler (jamming) er uakseptabelt og ulovlig, og kan få alvorlige konsekvenser for sjøfart, beredskap og annen samfunnskritisk infrastruktur
Espen Slette, avdelingsdirektør Spektrum


Les også: Har avdekket nye alvorlige GPS-forstyrrelser i Øst-Finnmark

Han understreker at Nkom ikke har funnet noen tegn til forstyrrelser i GNSS-båndet i denne omgang, men at situasjonen fortsatt vil bli fulgt nøye og andre tiltak vil bli vurdert fortløpende om situasjonen skulle endre seg. 

– Vi tar meldingene om GPS-forstyrrelser med største alvor, og har etablert et tett samarbeid med relevante myndigheter. Samtidig vurderer vi behovet for ytterligere målinger og analyser fremover. 

Han sier videre: 

- GPS er et viktig navigasjonshjelpemiddel, men det er ikke ufeilbarlig. Derfor må alle være forberedt på bortfall av GPS, og ha tilgang til alternative navigasjonsverktøy. Papirkart og kompass bør alltid medbringes, og det bør gjennomføres regelmessig opplæring i navigasjon uten bruk av GPS. 

Åsgeir Henriksen med måleutstyr i Barentshavet
MÅLEUTSTYR: Åsgeir Henriksen, sjefingeniør i Nkom, har med seg måleutstyr for å dokumentere mulige kilder til forstyrrelsene som ble rapportert i august i Barentshavet.



 
Dette er saken: 

Det har over lengre tid vært GPS-forstyrrelser og tilfeller av spoofing i luftrommet over Kirkenes. Det har ført til at fly har måttet bruke alternative navigasjonsmetoder for å få landet. Det er imidlertid viktig å presisere at Nkom ikke har fått rapporter om forstyrrelser på GPS på bakkenivå.

I sommer rapporterte Luftfartstilsynet og Avinor om GPS-forstyrrelser på Svalbard 8 juli. Nkom har ikke fått bekreftet om det faktisk har vært frekvensforstyrrelser og i så fall hva som kan være årsaken. Nkom har ikke fått rapporter om forstyrrelser på GPS på bakkenivå på fastlandet i Øst-Finnmark, men er forberedt på å gjøre nye målinger i området.

I august har Nkom mottatt flere henvendelser fra Kystvakta, Kystverket og Telenor Kystradio, om frekvensforstyrrelser som påvirker GPS-signaler til skip i Barentshavet. Forstyrrelsene gir usikker eller feil posisjonering og kan skape utfordringer for navigasjon og sikkerheten til sjøs. Det er ikke rapportert/målt forstyrrelser på bakken i havnære områder. Nkom gjennomfører nå egne målinger sammen med Kystvakta fra Kirkenes til Båtsfjord mellom 19.- 21. august.
 

Hva er GPS-forstyrrelser?

Jamming: er å sende ut radiostøysignaler som har til hensikt å forstyrre, blokkere eller hindre mottak av GPS-signaler. Det brukes for eksempel hvis man ønsker å beskytte informasjon om hvor man befinner seg. 

Spoofing: er en teknikk hvor man bevisst manipulerer GPS-signaler slik at brukerne kan få feil posisjonsinformasjon inn i sine systemer. 

GNSS: Global Navigation Satellite System. Et av de mest brukte GNSS-systemene er GPS og brukes til posisjonering.