Nye regler gir bedre kontroll og konkurranse i datamarkedet
Dataforordningen (Data Act) skal skape et rettferdig datamarked og gi forbrukere bedre kontroll over data fra utstyr som er koblet på nett. I tillegg blir det enklere å bytte leverandør av skytjenester.
Regelverket trer i kraft i EU den 12. september 2025 og innebærer blant annet at skytjenesteleverandører skal sikre effektivt bytte av leverandør, mer åpenhet i overføringsprosesser og fjerning av byttekostnader. Dette er viktig for å sikre effektiv konkurranse i markedet for skytjenester.
– For å styrke dataøkonomien i Norge og sikre et rettferdig marked, må myndighetene så tidlig som mulig veilede om hvordan regelverket skal forstås og håndtere mulige overlapp med andre nasjonale regler, sier Jan Gerhard Rødal, seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Ledende innen verdiskapning
Nkom har nylig gjennomført en omfattende kartlegging av den norske dataøkonomien for å samle kunnskap til å håndtere og føre tilsyn med dataforordningen og relatert lovverk når dette innføres i Norge. Rapporten, avdekker hvordan Norge kan bli ledende innen digital verdiskapning og innovasjon ved bruk av data.
– Tilgang til og deling av data er avgjørende for å lykkes med digitaliseringen. Men vi trenger mer kunnskap om hvordan dette kan gjøres på en sikker måte som respekterer grunnleggende verdier og konkurranse, sier Jan Gerhard Rødal.
Verdifull kunnskap
Bedrifter med eksklusiv tilgang til data kan få et konkurransefortrinn, mens store internettplattformer kan dominere markedet ved å bruke data til å kontinuerlig forbedre egne tjenester gjennom stordataanalyse og nettverkseffekter.
– Dataforordningen vil være avgjørende for å styrke norsk dataøkonomi og fremme et konkurransedyktig og velfungerende marked. Større innblikk i disse markedene og verdikjedene er et verdifullt kunnskapsgrunnlag for Nkom, sier Rødal .