– Vi ser at falskt innhold slipper gjennom kvalitetssjekken hos flere sosiale medier, og det er ikke bra. Vi forventer at Meta har gode løsninger for å forhindre misbruk, falske profiler eller falske reklamer, samt at de fjerner dem på en effektiv måte, sier Vallesverd 

Han mener det er viktig at alle som bruker sosiale medier er kritiske til innholdet de ser, og at de rapporterer dersom de mener at innholdet er falskt eller bryter med retningslinjene. 

Vil du unngå å bli lurt? Les våre råd for hvordan du kan beskytte deg mot digitale svindelforsøk. 

–Jo flere som rapporterer, jo raskere vil innholdet forsvinne.  

–Dette viser hvor lett det er for svindlere å spre manipulerte annonser med ny teknologi, sier anti-svindelekspert Johannes Vallesverd i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). 

I den konkrete saken som er omtalt i NRK har Nkom tatt kontakt med Meta og deres Antifraud-enhet for å finne en løsning 

Anti-svindeleksperten sier at myndighetene også jobber med en ny lov som skal gi flere verktøy i verktøykassen for å hindre svindel. 

Forordningen om digitale tjenester (Digital Services Act, DSA) skal etter planen bli del av norsk rett neste år. Regelverket skal gjøre internett tryggere å bruke og styrke forbrukernes rettigheter, blant annet ved å redusere misbruk av navn og bilde, og gjøre det enklere å få fjernet ulovlig innhold på nettbaserte plattformer

I Norge er det Nkom som i samarbeid med Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Datatilsynet vil føre tilsyn med regelverket