Mens nordmenn fortsatt er i feriemodus, risikerer vi at svindlere nyter godt av våre digitale ferievaner. De siste årene har vi sett flere eksempler på triks som svindlerne bruker. 

– Svindlere misbruker ofte tilliten vi allerede har til kjente merkevarer eller institusjoner, sier seniorrådgiver Johannes Myhre Vallesverd i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Vis sunn skepsis

I en undersøkelse utført av Ipsos høsten 2023 rapporterer hele 1 av 4 nordmenn at de har blitt utsatt for svindel på nett. Årlig stoppes flere hundre millioner forsøk på digital svindel i Norge. I mai i år ble 10 millioner svindeltelefoner stoppet gjennom digitale skjold.  
 
Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken, posten, et kredittselskap eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS.  

– Typisk får du en link til en side som ser troverdig ut, og så blir du bedt om å gjøre forskjellige ting inne på siden, sier seniorrådgiveren. 

– Ikke trykk på en link om du er i tvil. Vis litt sunn skepsis. 

Per telefon kan svindlere for eksempel utgi seg for å være bank eller forsikringsselskap og si at du har blitt svindlet, for så å be deg oppgi for eksempel BankID.

– Alle kan bli utsatt, og alle kan bli lurt, sier Vallesverd. 

Seniorrådgiver i Nkom, Johannes Myhre Vallesverd
VÆR PÅ VAKT: Seniorrådgiver i Nkom, Johannes Myhre Vallesverd oppfordrer folk til å være oppmerksomme på digitale svindelmetoder i tiden fremover. 

Varsellampen bør blinke 

Det er likevel noen ting man kan gjøre for å slippe å bli lurt. 

– Posten eller banken din har egne offisielle nettsider. Sjekk disse, og la være å trykke om du får tilsendt en mistenkelig link, sier Vallesverd i Nkom. 

Det bør også blinke en varsellampe om man får beskjed om at noe haster, for eksempel at noen på telefonen ber deg overføre penger raskt for å fikse et problem, sier Vallesverd. 
 
– De lurer deg med å fortelle en historie du kan relatere deg til, og som får deg til å gi fra deg informasjon eller penger, sier han. 

Et internasjonalt problem

Vallesverd leder den nasjonale ekspertgruppen mot digital svindel, der blant annet Økokrim, Nkom og flere bedrifter og etater samarbeider om å stoppe svindeltrafikk. De følger med på hvilke sårbarheter som finnes i norsk infrastruktur som svindlere kan utnytte.
 
– Svindel er et stort internasjonalt problem. Vi klarer å stoppe mye, men ikke alt, sier han. 

Konsekvensen av svindel for den enkelte er både den følelsesmessige påkjenningen det er å bli lurt, i tillegg til økonomiske tap. Det finnes eksempler der folk har blitt svindlet for flere hundre tusen kroner. 

Vallesverd mener at konsekvensene for svindel også er samfunnsmessige. 

– Det at svindlerne misbruker tilliten vår kan gjøre at vi får svekket tillit til elektronisk kommunikasjon generelt, sier han. 

Vallesverd mener at dette kan bremse digitaliseringen i Norge, men det kan også true viktige verdier i det norske samfunnet. Derfor er det viktig å begrense omfanget av digital svindel så mye som mulig, mener han. 

– Det er generelt høy tillit i befolkningen i Norge, men svindelforsøk kan svekke tilliten i samfunnet. Det kan igjen ha konsekvenser som mer fremmedfrykt og utenforskap, sier han. 

Unngå å bli svindlet 

1. Aldri del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.  

2. Er det skrivefeil eller rare formuleringer i SMSen eller lenken må varsellampene blinke. 

3. Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.  

4. Avslutt mistenkelige samtaler. Om det er på telefonsamtaler, på e-post eller i sosiale medier.