Det er vanlig at norske butikker øker prisene i oktober. Uvanlig høyt er likevel årets prisøkningssnitt på 37 prosent, ifølge en pressemelding fra Prisjakt, før prisfall under novembers Black Week.

– Det er selvfølgelig surt å tro du har gjort et kupp når du egentlig ikke har det. Bruk prissammenligningstjenester for å sjekke om det faktisk lønner seg å handle nå, råder svindeleksepert Johannes Vallesverd i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Han er likevel mer bekymret for de som utnytter Black Week til å gjennomføre digitale svindelforsøk.

– Når du jakter tilbud, kan du bli mindre kritisk. Det vet svindlerne godt og de kan forsøke å utnytte dette gjennom falske annonser på sosiale medier, svindel-SMSer eller e-poster, advarer svindeleksperten.

– Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem som kan ramme oss alle. Svindel er ofte vanskelig å oppdage, det rammer enkeltpersoner økonomisk og svekker tilliten til teknologi. Det finnes ingen enkel løsning på problemet, men regjeringen jobber målrettet sammen med norske selskaper for å sikre digitale løsninger og mer treffsikre tiltak mot svindel, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

E-post er utsatt

7 av 10 har blitt utsatt for svindelforsøk via e-post, ifølge en undersøkelse Respons Analyse tidligere har gjort på vegne av Nkom.

– E-post er den kanalen aller flest opplever svindel i og det er fortsatt en stor utfordring. Det er ikke bare falske supertilbud som tikker inn i innboksen, men også lenker til sider hvor svindelforsøket fortsetter, sier Vallesverd.

Han råder nordmenn å stoppe litt opp hvis noe gir uttrykk av å haste veldig eller virker mistenkelig.

– Tenk etter om det kan være svindel. Sjekk lenker, offisielle sider eller spør noen du kjenner hvis du er i tvil. Ikke trykk på mistenkelige lenker, ikke gi bort passord eller annen sensitiv informasjon og ikke last ned programmer for fjernstyring, råder svindeleksperten.

SMS-svindel på vei ned

Nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel, som ledes av Vallesverd, jobber med å finne sårbarheter og felles tiltak for å lukke dem. Flere tiltak er allerede satt i gang.

– Vi ser nå en gledelig nedgang i svindel på telefoni og SMS, sier Vallesverd.

Mens 6 av 10 sa de hadde blitt forsøkt svindlet over telefon i 2024, svarer 4 av 10 det samme i 2025. Svindelforsøk via SMS har også gått ned, fra 7 av 10 i fjor til 5 av 10 i år, viser den samme undersøkelsen fra Respons Analyse.

– Vi skal være trygge når vi bruker mobilen vår, så det er fint å se at tiltak rettet spesielt mot telefonsvindel ser ut til å fungere. Men svindlere leter alltid etter en digital vei inn, derfor må vi være litt på vakt uansett kanal, avslutter Vallesverd.

Typiske kjennetegn på svindelforsøk

  • Gir noe uttrykk av å haste veldig eller virker mistenkelig? Stopp litt opp. Tenk etter om det kan være svindel.
  • Sjekk lenker, offisielle sider eller spør noen du kjenner hvis du er i tvil.
  • Ikke trykk på mistenkelige lenker.
  • Ikke gi bort passord eller annen sensitiv informasjon.
  • Ikke last ned programmer for fjernstyring.
  • Husk å rapportere svindelen i tjenestenes egne rapporteringsfunksjoner, slik at innholdet tas raskt ned. Det er en rapporteringsdugnad.

Les mer om hvordan du kan beskytte deg mot digital svindel.