Spar tusenlapper på å bytte mobilabonnement!
Bruker familien mye mobildata? Da kan det lønne seg å sjekke om dere betaler for mye.

Foto: Gunstein Myre
Det er store variasjoner i prisene for mobilabonnement med fri databruk. For familier med høyt forbruk er det mulig å spare flere tusen i året.
– Noen mobilleverandører tar seg godt betalt for abonnementet ditt. Det er viktig at vi tar i bruk makten vi har som forbrukere, og benytter muligheten til å bytte mobilabonnement, sier Kenneth Olsen, fagsjef for marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
En undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Nkom viser at 54 prosent av norske forbrukere ikke har byttet mobilabonnement de siste tre årene, til tross for at det er mye penger å spare.
– Beregninger vi har gjort viser at en familie på fire årlig kan spare om lag 5000 kroner på å velge et abonnement med ubegrenset data fra en av utfordrerne, sier Olsen.
For høye priser
Analyser av mobilmarkedet viser at prisene på mobiltjenester fortsatt er for høye i Norge sammenlignet med våre naboland. Hastighet har mye si for hva du betaler, og med de aller høyeste hastighetene kan utgiftene til mobilabonnement bli om lag 28.000 kroner per år for en familie på fire.
Den nye ekomloven, som trådte i kraft ved årsskiftet, skal gjøre det enklere for mobilkunder å sammenligne priser i markedet og få oversikt over kostnadene knyttet til abonnementet sitt.
– Loven krever at mobilleverandører gir nødvendig informasjon, slik at du skal kunne foreta et kvalifisert valg, før du inngår en avtale. Målet er at du som forbruker skal kunne velge det abonnementet som passer best for deg, sier Olsen.
Finn det beste tilbudet
Nkom anbefaler å bruke prissammenlikningstjenester som tek.no, mobiltelefoni.no eller mobilabonnement.no for å finne det rimeligste mobilabonnementet.
– Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør, og det er ingen grunn til å ikke ta et kritisk blikk på mobilavtalen din for å se om det er penger å spare. Aktive mobilkunder er bra for konkurransen i markedet og sørger for bedre og billigere produkter og tjenester, sier Olsen.