Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sammen med Økokrim og Finans Norge etablert en ekspertgruppe mot digital svindel. Gruppen ledes av Johannes Vallesverd som er seniorrådgiver i Nkom. 

Johannes Myhre Vallesverd.jpg

— De norske telenetteierne har, etter påtrykk fra Nkom stoppet og sladdet over 100 millioner telefonsamtaler årlig. Anti-svindelsystemene blir stadig bedre, og myndigheter samarbeider godt nasjonalt og internasjonalt i en felles innsats for å redusere svindel. De menneskelige og samfunnsmessige konsekvensene av svindel er imidlertid omfattende og vi må fortsette kampen mot svindlerne, sier Vallesverd.

 

Finanstilsynet rapporterte svindeltap i bankene på over 600 millioner kroner i fjor. Av dette var nesten halvparten svindler ved sosial manipulasjon. Det betyr svindel der offeret ble lurt til å iverksette en svindeltransaksjonen for eksempel en kontooverføring.

—Gjengangere er SMiShing på SMS, Messenger og Whatsapp og phishing på e-post, hvor svindlerne «fisker» etter info, og forsøker å lure ofrene til å foreta handlinger som å trykke på lenker og å oppgi informasjon, sier Vallesverd i Nkom.

Han sier videre:

—Vi ser også mange tilfeller av spoofing eller illegitim manipulering av telefonnummer. Det er nesten alltid utenlandske profesjonelle svindlere som ringer, og numrene som spoofes kan tilhøre uskyldig tredjepersoner. 

Nkom frykter det store antall svindler skal føre til lavere tillit mellom brukere og selskapene som tilbyr digitale tjenester.

— Det omfattende svindeltrykket kan medføre lavere tillit mennesker imellom og mellom oss som brukere og selskapene som tilbyr viktige digitale tjenester. Dette er en tillit som alle aktører må kjempe for å opprettholde. Det er derfor positivt å registrere at enorme mengder svindelforsøk stoppes av teleselskap, banker og kunder, sier Johannes Vallesverd.