Fremtidens varelevering – Bærekraftig innovasjonskappløp eller "cowboytilstander"?
Posten Norge har levert brev og pakker til befolkningen i 376 år. De siste 20 årene har postmarkedet endret seg betydelig, særlig i form av en drastisk reduksjon av brevforsendelser og en økning i pakker som sendes. Forbrukernes behov og preferanser har endret seg i takt med bruken av digitale løsninger, og vi ser at grensen mellom de tradisjonelle postaktørene og øvrige aktører i leveransemarkedet er i ferd med å viskes ut.
I dag kan forbrukere få levert nærmest hva som helst hjem. Det er en rekke ulike aktører å velge blant, og det aller meste av bestilling og kommunikasjon foregår digitalt. Flere disruptive aktører setter i dag sitt preg på markedet, og også de tradisjonelle postaktørene har satt opp innovasjonstakten.
Vi setter søkelys på følgende spørsmål;
-
Er det grenser for hva som skal kunne bestilles levert hjem på dørmatta?
- Blir forbrukere og bærekraft hensyntatt i innovasjonskappløpet?
- Er Distrikts-Norge en taper i leveransemarkedet?
- Fører digitalt utenforskap til at ikke alle har samme tilgang til leveransemarkedet?
- Hvorfor har ikke Amazon etablert seg i Norge enda?
Medvirkende
- Kamilla Sharma, Avdelingsdirektør, Nkom
- Abel Cecilie Knibe Kroglund, Statssekretær, Samferdselsdepartementet
- Brian Palmer, Head of Public Policy, EU last mile, Amazon
- Silje Skogstad, Konserndirektør Strategi og kommunikasjon, Posten Norge
- Christiane Skage, Daglig leder, Lister Nyskaping