Internasjonal gjesting (roaming)
Internasjonal gjesting (roaming) skjer når en mobilkunde som reiser utenlands, bruker mobilnettet til en mobiloperatør i landet vedkommende besøker. Hovedregelen for internasjonal gjesting er at bruk av mobiltelefon, både samtaler, SMS og datatrafikk, ikke skal koste mer på reise innenfor EØS enn hjemme (Roam Like at Home).
Hva er Roam Like at Home?
Roam Like at Home innebærer at norske mobilbrukere ikke skal betale ekstra for samtaler, SMS eller datatrafikk på reise i andre EØS-land. Dette gjelder innenfor et normalt forbruk.
For å hindre unormalt høyt forbruk eller misbruk av et abonnement, kan tilbyder stille ett eller flere krav overfor sine kunder og eventuelt kreve prispåslag dersom kravene ikke oppfylles.
Krav til rimelig bruk og mulig prispåslag til kunden
Tilbyder kan stille ett eller flere av følgende krav:
- Kunden må være innbygger eller ha andre stabile forbindelser til tilbyders hjemland.
- Kunden må over en fire måneders periode oppholde seg og bruke mobilen mer hjemme enn på reise i EØS-land.
- For tradisjonelle kontantkort kan databruk uten prispåslag begrenses etter bestemte regler. Kunden må minst kunne bruke en kvote tilsvarende resterende saldo på datakvoten når kunden tar i bruk gjestingstjenester dividert på regulert grossistpris, uten at kunden får prispåslag.
- Store datapakker kan i noen tilfeller faktureres ekstra for deler av pakken. Dette forutsetter at datapakken oppfyller bestemte krav. For å kunne fakturere ekstra, må abonnementsprisen ekskl. mva, dividert på antall GB i datapakken, være mindre enn regulert grossistpris. Andelen av datapakken som sluttbruker som minimum må kunne bruke uten prispåslag, kan begrenses til en kvote basert på følgende beregning: abonnementspris ekskl. mva, dividert på regulert grossistpris, multiplisert med 2.
Dersom kunden ikke oppfyller eller overskrider ett av kravene, kan du som tilbyder kreve et prispåslag tilsvarende den gjeldende regulerte grossistprisen.
Tilbydere må informere kundene om kravene
Tilbyder har ansvar for å informere kundene om kravene som stilles på følgende måte:
- Kravene du stiller fremgår tydelig på hjemmesiden.
- Kunden får en velkomst-SMS ved ankomst til et nytt land. SMS skal inneholde informasjon om eventuelle begrensninger i datapakken og hvilke priser som vil bli fakturert etter at kvoten er brukt opp.
- Når begrensningen i datakvoten er nådd, skal kunden informeres om hvilket prispåslag som kommer for ytterligere databruk i utlandet.
Nkom skal informeres når krav tas i bruk
Du som tilbyder må også informere Nkom dersom ett eller flere av kravene skal tas i bruk. Denne informasjonen sender du til firmapost@nkom.no.
Regulerte maksimale grossistpriser
Regelverket for internasjonal gjesting har fastsatt maksimale grossistpriser for tale, SMS og data. Disse gjelder både mellom netteiere i ulike land, men også for tilgang til gjestingstjenester for tjenesteleverandører som kjøper tilgang til mobilnett. Maksimalprisene utgjør også det maksimale prispåslaget som en tilbyder kan kreve av en kunde ved unormalt høyt forbruk.
Nkom oppdaterer maksimalprisene med ny valutaomregning hvert år. Her finner du de gjeldende regulerte maksimale grossistprisene:
- Maksimalpriser fra 15.mai 2025
- Maksimalpriser fra 1.januar 2025
- Maksimalpriser fra 15. mai 2024
- Maksimalpriser fra 1. januar 2024
Hvor gjelder regelverket for internasjonal gjesting?
Denne listen viser hvilke land hvor regelverket gjelder for kunder fra Norge:
- Alle de 27 EU-medlemslandene: Belgia, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland (inkl. Åland), Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kroatia, Kypros, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike.
- Guadeloupe, La Réunion, Mayotte, Martinique, Fransk Guyana, Saint-Martin Asorene, Madeira og Kanariøyene.
- EFTA-landene: Island, Liechtenstein og Norge.
- Regelverket gjelder ikke utenfor EØS, for eksempel ikke i Sveits, Monaco, San Marino, Andorra, Kanaløyene og Isle of Man.
Reglene gjelder ikke når en kunde ringer eller sender SMS fra Norge til utlandet. Da gjelder reglene om internasjonale samtaler og SMS til land i EØS.
Mobilbruk på ferger, skip og fly
Ombord i ferger, skip og fly benyttes ofte satellittforbindelse for å koble basestasjoner tilbake til landjorden. Denne type mobilnett omtales gjerne som ikke-landbaserte mobilnett og omfattes ikke av prisreguleringen. Sluttkunder bør være særlige oppmerksomme på at prisene for bruk er høye.
For å unngå at kunder får et prissjokk etter å ha brukt ikke-landbaserte nett har regelverket noen sikkerhetsmekanismer:
- Sluttbruker skal få en varslings- SMS med prisinformasjon når man kobles opp mot ikke-landbaserte nettverk.
- Sluttkunden skal varsles når forbruket av tale, SMS og data når 40 EUR (ca 480 NOK).
- Forbruket skal sperres når det når 50 EUR (ca 600 NOK) og videre bruk vil kreve aktiv godkjenning fra sluttbruker. Dersom sluttbruker fortsetter å konsumere tale, SMS eller data, skal det i tillegg gis et varsel når forbruket når 100 EUR (1200 NOK)
- Tilbyder skal ha prisformasjon og råd om hvordan man unngår uønsket gjesting på slike nett.
Sluttbrukere må selv velge om de vil slå av gjesting i telefonen eller aktivere flymodus for å unngå automatisk tilkobling til ikke-landbaserte nett. Noen tilbydere gir sluttbruker også mulighet til å reservere seg mot bruk av ikke-landfaste mobilnett, for eksempel via en app, min side eller lignende.
Tekniske krav til ikke-landbaserte nett om bord på skip
All bruk av mobilnett ombord på skip er underlagt tekniske og regulatoriske krav fra organisasjonen CEPT, som er europeiske tilsyn innenfor post og telekommunikasjon sitt eget organ. Mer om kravene som gjelder finnes her: ECC Decision (08)08;
I henhold til kravene kan mobilsystemet slås på innvendig i skipet når skipet er utenfor grunnlinjen i tråd med følgende krav:
- 3G (UMTS) kan slås på 2 nautiske mil (nm) utenfor grunnlinjen
- 4G kan slås på 4nm utenfor grunnlinjen.
Når skipet ligger ved kai eller er innenfor disse grensene, er mobilsystemet avslått og sluttbruker er koblet opp landbaserte nett.
Aktiveringen av det innvendige mobilnettet følger tekniske krav om blant annet hvor kraftig de innvendige antennene får lov å være, noe som igjen påvirker i hvilken grad telefoner vil koble seg til systemet ombord eller forholde seg til mobilnett på land (dersom disse gir et godt nok signal).
Ingen signaler fra landbaserte nett blokkeres, men en mobiltelefon vil ta sin egen avgjørelse om når den kobler seg fra et mobilnett på land, og over til mobilnettet ombord i skipet. Telefoner har en innebygget liste over mobilnett som de foretrekker å bruke, og det er operatøren som har utstedt SIM-kortet som i stor grad kan påvirke rekkefølgen av foretrukne nett.
Inne i et skipet med stålkonstruksjon og tykkere vinduer etc, vil signaler fra utenforliggende basestasjoner miste mye av signalstyrken og ikke trenge gjennom. Sluttkunder kan derfor oppleve at telefonen kobler seg til det landbaserte nettet dersom de står ute på dekk, mens telefonen kobler seg til skipets eget mobilnett når man er inne på båten.
EUs regelverk for internasjonal gjesting
EUs regelverk for internasjonal gjesting er tatt inn i ekomforskriften § 4-11. Regelverket består av flere forordninger.
Europeiske regulatører (BEREC) har vedtatt felles retningslinjer for implementering av regelverket:
Gjesting i Storbritannia
EØS/EFTA-landene Island, Liechtenstein og Norge og Storbritannia ble i juni 2021 enige om en frihandelsavtale som blant annet regulerer grossistpriser for gjesting mellom landene. De maksimale grossistprisene som tilbydere kan kreve fremgår av ekomforskriften § 2-7. Det følger videre av samme bestemmelse at norske sluttbrukere ikke skal betale mer for normalt forbruk av samtaler, SMS eller datatrafikk ved midlertidige opphold i Storbritannia enn sluttbrukerne ville betalt for tilsvarende tjenester i Norge. I praksis tilsvarer disse reglene Roam Like At Home, som gjelder i EØS-området.