Entydig identifisering

Entydig identifisering betyr at din tilbyder av nummerbasert person-til-person-kommunikasjonstjeneste har registrert deg i sitt kunderegister med en unik og riktig identitet. Alle tilbydere av nummerbaserte person-til-person-kommunikasjonstjenester må sikre at kunder blir entydig identifisert ved opprettelse, endring eller avslutning av avtalen. Det samme gjelder dersom et telefonnummer skal flyttes fra en tilbyder til en annen. Denne plikten finnes i ekomloven § 2-8. I ekomforskriften står det at det ikke er nødvendig med entydig identifikasjon ved endringer i abonnementstype og prisplan.

Telefonnummer knyttes i dag til en rekke tjenester. Mobilkapring og annet misbruk av telefonnummer kan dermed gi kontroll over kontoer med mye personlig informasjon, som for eksempel sosiale medier, nettbank eller andre tjenester. Derfor er det viktig at telefonnummer og abonnement ikke enkelt kan opprettes eller overtas av uvedkommende.

Veiledning om entydig identifisering

Nkom har i tiden etter ikrafttredelse av ny ekomlov og -forskrift 1. januar 2025 mottatt flere spørsmål og henvendelser knyttet til entydig identifisering. Nkom har derfor utformet en veiledning som tar sikte på å klargjøre reglene om entydig identifisering i ekomlov og – forskrift. Veiledningen vil være et levende dokument som vil oppdateres med ytterligere vurderinger etter hvert som disse aktualiseres.