Klage på innhold på internett

Selskaper som tilbyr digitale tjenester og plattformer skal fremover ha effektive systemer for å identifisere og fjerne ulovlig innhold på internett. DSA innfører for det første regler som sikrer at brukerne har et konkret sted å henvende seg hos den enkelte tilbyder. For det andre gir DSA internettbrukere mulighet til å kontakte myndighetene dersom de ønsker å klage på en internettbasert tjeneste. 

For eksempel dersom noen prøver å selge en piratkopiert designerveske på Finn.no skal det finnes en lett tilgjengelig og brukervennlig funksjon på nettsidene for å rapportere om ulovlig innhold, en såkalt «notice and action»-mekanisme. Dersom Finn.no mottar et slikt varsel, og mener at produktet er ulovlig, må de handle raskt for å fjerne annonsen eller begrense tilgangen til den. Finn.no må også informere både selgeren og brukeren om hvilke tiltak som er iverksatt sammen med en begrunnelse. 

Klage på moderering hos plattformene

For at ansvaret som DSA medfører for de digitale tjenestene og plattformene skal fungere godt, blir det viktig at aktørene har åpenhet og publiserer tydelige kriterier for hvordan innholdet blir håndtert av tilbyderen. Dette er en forutsetning for at brukerne skal forstå hvordan deres informasjon og innhold vil bli behandlet. 

Når en bruker er uenig i en beslutning tatt av en plattform knyttet til moderering, for eksempel fjerning av innhold eller stenging av en konto, gir DSA brukeren rett til å klage til tilbyderen. Plattformene er forpliktet til å tilby effektive og transparente klageprosesser som skal være tilgjengelige og gratis for alle brukere. Dersom saken ikke løser seg, kan den bringes videre til uavhengige tvisteløsningsorganer eller klages inn til den nasjonale tilsynsmyndigheten. 

Klager på «Big Tech»

Når det gjelder de veldig store plattformene og søkemotorene (for eksempel Meta, Google og TikTok) er det ikke norske tilsynsmyndigheter som behandler klager på disse. I stedet er det tilsynsmyndigheten i plattformens etableringsland – det EU/EØS-landet hvor plattformen har sitt hovedkontor – som har ansvaret for å håndheve DSA-reglene overfor dem, sammen med Europakommisjonen. 

For eksempel vil en norsk Facebook-bruker kunne klage på uønsket innhold eller en beslutning om fjerning av sitt eget innhold. Norske tilsynsmyndigheter vil ikke kunne fatte vedtak i en slik sak, men i stedet vil den norske DSA-koordinatoren videresende klagen til den nasjonale DSA-koordinatoren i Irland, som er etableringslandet til Meta. 

Forbud mot manipulerende design 

DSA beskytter også forbrukere ved å gjøre «dark patterns» ulovlig på nettsider og plattformer, noe vi gjerne omtaler som «manipulerende design» i Norge. Dette kan være layouter og grensesnitt som bevisst eller indirekte gjør det vanskelig for brukere å ta selvstendige og informerte valg. Et eksempel kan være å vise «falske» tidsnedtellinger eller meldinger som «kun 2 igjen på lager!» for å skape en følelse av hastverk, og få brukere til å handle impulsivt. 

Særlig beskyttelse av mindreårige

Den nye reguleringen skal sikre at internett forblir et trygt sted for alle brukere, men DSA gir også ekstra beskyttelse for mindreårige. Alle tilbydere av digitale plattformer som er tilgjengelige for mindreårige skal iverksette tiltak for å sikre et høyt nivå av både personvern, sikkerhet og trygghet for de unge brukerne. DSA krever også at dersom en nettside eller app hovedsakelig er rettet mot eller brukes av mindreårige, må tilbyderen av tjenesten forklare vilkårene for bruk på en slik måte at mindreårige kan forstå hvilke regler som gjelder, og hvilke rettigheter og plikter de har. 

De alvorligste lovbruddene 

DSA pålegger også selskaper som tilbyr digitale tjenester og plattformer en særskilt plikt til å reagere hvis de oppdager alvorlig lovbrudd. Hvis en tilbyder får kjennskap til informasjon som gir grunn til mistanke om at en alvorlig straffbar handling som utgjør en trussel mot liv eller sikkerhet har funnet sted eller sannsynligvis vil finne sted, skal tilbyderen straks informere politi i det aktuelle EU-landet og gi all relevant informasjon man har.