En ny måling fra Respons Analyse, utført for Nkom, viser at bekymringen for kunstig intelligens (KI) og digitale plattformer har skutt fart. Hele  91 prosent  av nordmenn er bekymret for spredning av falsk informasjon fra KI-tjenester som Copilot, ChatGPT og Gemini. I tillegg er 66 prosent bekymret for at store teknologiselskaper som Facebook, YouTube og Google kan påvirke høstens stortingsvalg. 

Les også: Oppfordrer til Metaklage

– Det er all grunn til å stole på det norske valgsystemet. Samtidig må vi være oppmerksomme på den informasjonen som spres i sosiale kanaler, og vi må ikke være naive med tanke på hvordan vi kan bli påvirket, sier John-Eivind Velure, direktør i Nkom.  

Han sier videre:  

– Det er et problem at folk gir uttrykk for bekymring også isolert sett. Dersom man er bekymret, er det større sjanse for at man også slutter å stole  på aktører man burde stole på. Det gjør noe med tilliten mellom oss mennesker,  til institusjoner, politikere, medier og myndigheter, sier Velure. 

John-Eivind Velure

Dersom man er bekymret, er det større sjanse for at man også slutter å stole  på aktører man burde stole på. Det gjør noe med tilliten mellom oss mennesker,  til institusjoner, politikere, medier og myndigheter
John-Eivind Velure

Nye regelverk på vei 

For å møte utfordringene, peker Velure på at flere nye lover er på trappene. Lov om digitale tjenester (Digital Services Act- DSA)  skal skjerpe kravene til teknologigiganter, og vil også gjelde enkelte norske aktører.  I tillegg får Nkom ansvaret for å føre tilsyn når KI-loven etter planen trer i kraft neste høst. 

– Kunstig intelligens er en kraftfull teknologi som vi tror vil kunne bidra til å løse nye problemstillinger og effektivisere samfunnet vårt. Men den kommer ikke uten bekymring. Derfor er vi glade for å få et ansvar for å føre tilsynet med KI-loven, sier han. 

Fakta: 

  • Ni av ti nordmenn (91 %) er bekymret for at kunstig intelligens (KI) og tjenester som Copilot, ChatGPT og Gemini kan bidra til spredning av falsk informasjon.
  • 2 av 3 nordmenn (66 %) er bekymret for at teknologigiganter som Facebook, Google eller YouTube skal påvirke årets stortingsvalg. 
  • Ny lov om kunstig intelligens (KI) og lov om digitale tjenester (Digital Services Act-DSA) er nå sendt på høring. Målet er å styrke forbrukernes rettigheter og beskytte dem mot feilinformasjon og ulovlig innhold på nett. 


Om undersøkelsen: 
Tallene er hentet fra en landsrepresentativ webundersøkelse gjennomført av Respons Analyse 19.–30. juni 2025 blant 1 062 personer over 18 år. Dataene er vektet på kjønn, alder og region for å sikre at resultatene speiler befolkningen. Feilmarginen er på minst ±5 prosentpoeng, som betyr at vi med 95 % sikkerhet kan si at forskjellene vi rapporterer er reelle.