Årsaken til feilringingen var blant annet at man kunne trykke på «sideknappen» fem ganger i rask rekkefølge og dermed automatisk ringe opp 112-sentralen for politiet i sitt område. Når mobilen lå i bukselommen eller i en veske, var det enkelt å komme bort i knappen uten å selv være klar over det. 

Seksjonssjef Svein Sundfør Scheie
Svein Sundfør Scheie er seksjonssjef for tilsyn og beredskap i sikkerhetsavdelingen i Nkom.


— Alle som hadde behov for øyeblikkelig hjelp fikk kontakt med nødetatene, men et økt antall feiloppringninger var utfordrende for nødetatene å håndtere. De må behandle alle henvendelser som et mulig nødtilfelle, og brukte mye tid på å ringe tilbake til de som hadde tatt kontakt uten selv å være klar over det, sier Svein Sundfør Scheie som er seksjonssjef for tilsyn og beredskap i sikkerhetsavdelingen i Nkom. 

Husk dette! 
Sjekk om det ligger oppdateringer klar på din mobil, og installerer dem så snart de dukker opp. Det gir deg både de siste og beste funksjonene på telefonen og en tryggere digital hverdag på mobilen. 

Godt samarbeid

Scheie understreker at et effektivt og godt samarbeid på tvers av myndigheter, etater, telefonprodusenter og ekomaktører medførte at man raskt identifiserte problemet og kunne starte med å løse utfordringen.

— Vi delte denne utfordringen med andre land i Europa, og vi hadde en god dialog med tilsvarende myndigheter i andre land. Etter at en programvareoppdatering ble gjennomført på Samsung-telefoner i juni, viser trafikkdata mot nødetatene en klar positiv, nedadgående trend for uønskede anrop til 110, 112 og 113. Det er fortsatt gode funksjoner på mobilene for å kunne nå nødetatene raskt i reelle nødstilfeller, men brukere må mer aktivt bekrefte et nødanrop før det går ut.