Feil bruk av frekvenser kan true sikkerheten til sjøs
AIS er et internasjonalt anti-kollisjonssystem som skal øke sikkerheten til sjøs, men feil bruk kan skape farlige situasjoner.
Anti-kollisjonssystemet fungerer slik at skip utveksler signaler om blant annet posisjon, kurs og fart, og for å samle data kreves frekvenstilganger. I Norge er det ikke tillat å benytte disse frekvensene til merking av fiskeredskap, og i 2022 bestemte også den europeiske telekommunikasjonsorganisasjonen at bruk av AIS-frekvensene til merking av fiskeredskaper ikke lenger skal være tillatt etter 31. desember 2024. Årsaken er at man ønsker å styrke sikkerheten på sjøen.
Kystverket rapporterer imidlertid om opptil flere hundre AIS-merkinger av fiskeredskap i drift samtidig langs kysten og i nære havområder.
–Feil bruk av frekvenser kan være alvorlig, og i verste fall medføre fare for liv og helse. Dersom frekvensene brukes til å merke fiskeredskap, så kan misforståelser føre til at man ikke klarer å skille mellom fiskeredskaper og båter. og dermed tar avgjørelser på feil grunnlag, sier sjefingeniør i Nkom Pia Braadland.
Nkom har frigitt en egen frekvens for merking av fiskeredskaper: 160,900 MHz
Braadland sier videre:
–Det finnes andre muligheter for merking av fiskeredskaper hvorav noen benytter mobilnettet. Dersom man er utenfor mobildekning, kan satellitt være et alternativ.
Kystverket og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet vil i første omgang opplyse om regelverket. Nkom vil vurdere å føre tilsyn med bruken fremover.
–Vi må kunne stole på at frekvensbruken er i henhold til regelverket. Det er viktig for at de som ferdes på sjøen skal være tryggest mulig, Braadland.