Regjeringens nye digitaliseringsstrategi setter klare mål om å sikre at alle skal få ta del i digitaliseringen. Nkom har derfor sammen med ekombransjen utarbeidet utkast til egne prinsipper for inkluderende ekomtjenester. De skal bidra til å nå de nasjonale målene.

I dag har 11 prosent eller 660 000 personer av dem over 16 år, svake digitale ferdigheter. Vi vet også at mange har utfordringer med å ta i bruk og nyttiggjøre seg av mobil- og bredbåndstjenester. De nye prinsippene for inkluderende ekomtjenester skal bidra til å hindre at flere faller utenfor det digitale samfunnet.

Dette er prinsippene Nkom foreslår:

1) Tilbyder skal sørge for lett tilgjengelig informasjon om produkter, tjenester og avtalevilkår.
2) Det skal være enkelt å benytte digitale tjenester for å administrere abonnement og kundeforhold selv.
3) Kundesenter skal være lett tilgjengelig for å ivareta sårbare grupper.
4) Tilbyder skal legge til rette for bruk av «digitale hjelpere».
5) Tilbyder skal gi lett tilgjengelig og oppdatert informasjon om hvordan kunder bygger selvforsvar mot svindel.
6) Tilbyder skal fremme digital inkludering i alle ledd av virksomheten.

– Vi har et felles ansvar for å sikre oss at flest mulig kan ta i bruk rimelige og gode mobil- og bredbåndstjenester i Norge. Gjennom en grundig kartlegging av hvilke utfordringer sårbare grupper har når de skal kjøpe, betale, ta i bruk og bytte eller avslutte abonnement, ser vi at det er behov for noen felles prinsipper i bransjen for digital inkludering, forteller Kamilla Sharma avdelingsdirektør for Marked og tjenester. 

Bransjeløft

Prinsippene skal bidra til økt oppmerksomhet om arbeidet for digital inkludering i ekombransjen og er ifølge Sharma et godt utgangspunkt for å jobbe videre sammen med bransjen om konkrete tiltak for å ivareta sårbare grupper.

Kamilla Sharma


– Prinsippene er utarbeidet i dialog med aktører i bransjen og sendes nå ut på en åpen innspillsrunde. Vi håper at mange vil bidra med innspill, både interesseorganisasjoner og aktører, slik at vi kan lykkes med et bransjeløft for digital inkludering, oppfordrer Kamilla Sharma.

Nkom har allerede etablert et bransjeforum for inkluderende ekomtjenester. Det er bransjens møteplass for å dele erfaringer og kunnskap om hvordan ekomtilbydere kan ivareta kunder som er digitalt sårbare.  

– Både de nye prinsippene og vår felles møteplass i bransjeforumet viser at vi tar utfordringene på alvor, avslutter Kamilla Sharma.

Høring av prinsipper

Høringen utkast til prinsipper for inkluderende ekomtjenester ligger nedenfor under rapporter og dokumenter, og det er åpent for kommentarer til alle deler av høringsdokumentet. I tillegg inneholder det konkrete spørsmål som Nkom ønsker innspill på. 

Innspill sendes på e-post til firmapost@nkom.no innen høringsfristen 17. februar 2025.

Du finner mer informasjon om Nkoms arbeid for digital inkludering her: Inkluderande ekomtenester