Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Uværet slo til natt til 6. januar og de vanskelige værforholdene har blant annet ført til flere trafikkulykker på veiene. I Oslo har Sporveien innstilt flere avganger for kollektivtrafikken. Flytrafikken er også påvirket.
Det er i tillegg meldt om strømbrudd, blant annet i Tvedestrand, Birkenes og Lindesnes.
Med store snømengder og vind øker sjansen for at også mobil og internett rammes. Som oftest skyldes det at strømmen blir borte. Nkom har hevet beredskapen og har god dialog med ekomaktører og statsforvaltere om situasjonen i ekomnettene.
– Forbered deg på strømstans gjennom å sørge for å lade opp mobiltelefoner, datamaskiner, powerbanker og elbiler, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Da har du alternative strømkilder hvis det skulle oppstå et strømbrudd, fortsetter han.
Forsterket ekom
Nedenfor kan du se hvilke råd Nkom har for å best kunne sikre tilgang til mobil og internett under uvær.
Gjennom program for forsterket ekom bidrar Nkom til å takle bortfall av mobilkommunikasjon ved for eksempel ekstremvær og strømbrudd over lengre tid.
– Ved strømbrudd vil mobilkommunikasjon være mulig med nødstrøm i opptil 72 timer, dersom du er koblet på en mobilmast som er med i program for forsterket ekom, opplyser Scheie.
Her kan du sjekke hvilke steder i landet dette gjelder.
5 beredskapsråd dersom strøm og mobilnett står i fare for å gå ned eller er nede:
- Husk at du kan ringe nødetatene selv om du mangler mobildekning fra ditt mobilselskap, så lenge en av de andre mobiloperatørene har dekning i området.
- Du kan også bruke internett til å ringe med (wifi på mobil) dersom du skulle ha behov for det. Aktiver wifi for tale på din androide telefon eller på din iPhone.
- Sørg for å ha fulladet mobiltelefon, og husk at både datamaskin og bil kan benyttes til å lade telefonen.
- Ha en DAB-beredskapsradio som går på batteri tilgjengelig.
- Vurder abonnement hos ulike mobiloperatører – da unngår du at alle i husstanden mister dekningen samtidig.