– Styr unna for at feriepengene havner rett i lomma på svindlerne, råder antisvindel-ekspert Johannes Myhre Vallesverd i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). 

Nylig lanserte Finanstilsynet sin årlige risiko- og sårbarhetsanalyse. Den viser at tap som følge av svindel fortsetter å øke. 

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung understreker at digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem.

– Det finansierer kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker, tilliten til teknologi og tilliten vi har til hverandre. Eposter og SMS med lenker til falske nettsider, der mottakeren lures til å gi fra seg personopplysninger, kortnummer og BankID-passord er en stor utfordring. Derfor har vi skjerpet teleselskapenes plikt til å sperre anrop med ikke-reelle numre og gjort det lettere for Nkom å pålegge teleselskap å sperre tilgang til nummertjeneste ved svindel eller misbruk, sier Tung.

Bilde av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung
ALVORLIG: Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem, understreker statsråd Karianne Tung. Foto: Trond A. Isaksen

Vis sunn skepsis i feriemodus

Svindlerne ligger ikke på latsiden, heller ikke når vi er i feriemodus, understreker Vallesverd.

– Mens vi er i feriemodus, risikerer vi at svindlere nyter godt av våre digitale ferievaner. I tillegg har vi mer penger å forbruke, sier Vallesverd som også leder nasjonal ekspertgruppe mot svindel.

Antisvindel-ekspertens råd nummer én er at nordmenn bør være mer årvåkne.

Ha i bakhodet at når du utgir informasjon om deg selv eller andre i sosiale medier og på nett, så kan mottaker av informasjonen være noen andre enn den du tror. Er du usikker, så still et kontrollspørsmål som bare du og vennen din kan svare på.
Johannes Myhre Vallesverd

Les også: Digital svindel

Utnytter det kjente

Svindlere kan også misbruke tilliten vi har til kjente merkevarer eller offentlige myndigheter.

– Svindlerne kan utgi seg for å være fra amerikanske myndigheter som Federal Trade Commission eller fra en bank, et kredittselskap eller politiet, sier Vallesverd.

– På grunn av tiltak i nettene, klarer svindlerne i mindre grad å forfalske norske nummer eller norske merkevarer. Derfor bruker svindlerne ofte utenlandske telefonnummer eller internettbaserte meldingstjenester, fortsetter antisvindel-eksperten.

Unngå å bli svindlet:

1. Aldri del BankID, passord eller sensitive personopplysninger. Dette gjelder uansett hvem som spør. 

2. Er det skrivefeil eller rare formuleringer i SMS-en eller lenken må varsellampene blinke. 

3. Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp offisielle nettsteder i stedet for å bruke lenken. 

4. Vær på vakt når du blir oppringt fra utenlandske nummer som du ikke kjenner. Avslutt mistenkelige samtaler. Om det er på telefonsamtaler, på e-post eller i sosiale medier.

5. Aktiver totrinnsverifisering. Da er det mindre sjans for at kontoene dine blir hacket.

6. Er din Facebook-konto blitt hacket? Da finner du nyttig informasjon her.