Myndighetene vil fortsatt regulere mobilmarkedet
Oppdatert markedsanalyse viser at regulering fortsatt er nødvendig for å sikre norske kunder rimelig mobilabonnement og større valgfrihet. Nå går det mot ny regulering i inntil tre år, men så kan det være slutt.
— Nkom har ilagt Telenor forpliktelser til å gi andre aktører tilgang til sitt nett. Det gjør vi for å sikre rimelige mobilabonnement og større valgfrihet for kundene, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.
Eneste land i Europa
Mobilselskaper som ikke kontrollerer eget mobilnett får dermed leie tilgang i Telenors nett i en ny periode på inntil tre år. Prisreguleringen for nasjonal gjesting forsvinner imidlertid i forslaget fra Nkom. Norge er det eneste landet i Europa som regulerer markedet på denne måten, men Norge er også det eneste landet som ikke har minst tre nasjonale mobilnett.
— Ice er godt i gang med å bygge det tredje nettet i Norge og har store utbyggingsplaner for de neste årene. Den siste delen av utbyggingen krever imidlertid store ressurser og er svært kostbar. Det norske mobilmarkedet trenger et mangfold av konkurrenter som bidrar til lave priser for forbrukere og bedrifter. Vi forbereder imidlertid alle utfordrerne på at markedsreguleringen slik vi kjenner den, går mot en avvikling, sier Sharma.
Forslag til nytt vedtak innebærer også at utfordrere selv må ta mer ansvar for forhandlinger med netteiere om avtalevilkår. Telenor 43,0 prosent
— Nkom vil sørge for et regulatorisk sikkerhetsnett som sikrer at utfordrere ikke må godta urimelige vilkår eller priser, men åpner samtidig for at partene i større grad skal kunne fremforhandle individuelle avtalevilkår, sier Sharma.
Andel abonnement i mobilmarkedet 2022
Telia 34,6 prosent
Ice 12,6 prosent
Andre 9,8 prosent
Høringsfrist
Nkom ber nå om kommentarer fra markedsaktørene og andre interessenter i en åpen høring. Frist for å gi innspill til Nkom er 27. oktober 2023.
Høringsdokumenter
- Varsel om vedtak i markedet for tilgang til og samtaleoriginering i offentlige mobilkommunikasjonsnett
- Vedlegg 1 Markedsanalyse
- Vedlegg 2 Prinsipper for marginskvistest
- Vedlegg 3 Oppsummering av høringssvar
- Vedlegg 4 Marginskvismodellen
- Vedlegg 5 Modelldokumentasjon
- Vedlegg 6 Datainnhentingsskjema
- Vedlegg 7 Datainnhentingsdokumentasjon