Marked 15 Tilgang til mobilnett
Marked 15 er grossistmarkedet for tilgang til og samtaleoriginering i offentlige mobilnett. Telenor er utpekt som tilbyder med sterk markedsstilling og pålagt særskilte forpliktelser i dette markedet. Her finner du gjeldende vedtak og oppfølging av reguleringen.
Hva omfatter marked 15?
Grossistmarkedet for tilgang til mobilnett omfatter tilgang til mobilnett i form av nasjonal gjesting, tilgang for virtuelle nettverksoperatører (MVNO) og tjenesteleverandørtilgang. Nasjonal gjesting er aktuell tilgangsform for en aktør som bygger eget mobilnett og ikke har egen dekning i alle deler av landet. MVNO- og tjenesteleverandørtilgang gjelder aktører uten eget mobilnett. Tilgangen er teknologinøytral og omfatter dermed alle mobilteknologier. Tilgang til samlokalisering, som er en komplementær tjeneste til tilgangsformen nasjonal gjesting, er også en del av markedet.
Dekning hos tjenesteleverandører som benytter Telenors nett
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har i vedtak 14. mai 2020 pålagt Telenor å gi tilgang til at eksterne tjenesteleverandører uten eget mobilkommunikasjonsnett (radionett og kjernenett) kan tilby og levere mobiltjenester i Telenors nett. Telenor er pålagt å tilby tilgangen på ikke-diskriminerende vilkår. I praksis betyr dette at tjenesteleverandører som benytter Telenors nett har tilgang til de basestasjoner i Norge som Telenor allerede har i operasjon og fremtidig utbygging. Kunder av tjenesteleverandører får dermed samme dekningsgrad, kapasitet og nettkvalitet som Telenors egne sluttkunder. Tilgangsforpliktelsen er også teknologinøytral, slik at tjenesteleverandører får tilgang til den teknologi Telenor til enhver tid har bygd for å tilby mobiltelefoni (tale, SMS og data) til sine sluttkunder. Det innebærer blant annet at tjenesteleverandører kan tilby 5G på lik linje med Telenor selv. Tjenesteleverandører kan selv velge å tilby abonnement med ulike hastigheter, slik at maksimal hastighet avhenger av abonnementet som tilbys av tjenesteleverandør og kjøpes av kunden.
Dekning hos tilbydere som benytter Telenors radionett (MVNO)
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har i vedtak 14. mai 2020 pålagt Telenor å gi tilgang til at eksterne tilbydere uten eget radionett (MVNO- mobil virtuell nettverksoperatør) kan tilby og levere mobiltjenester i Telenors radionett. Telenor er pålagt å tilby tilgangen på ikke-diskriminerende vilkår. I praksis betyr dette at virtuelle tilbydere som benytter Telenors radionett har tilgang til de basestasjoner i Norge som Telenor allerede har i operasjon og fremtidig utbygging. Det gjelder normalt også 5G basestasjoner. MVNO kan selv velge å tilby abonnement med ulike hastigheter, slik at maksimal hastighet avhenger av abonnementet som tilbys av MVNO og kjøpes av kunden.
Gjeldende regulering
Gjeldende vedtak i grossistmarkedet for tilgang til mobilnett ble fattet 9. april 2024. I vedtaket begrunner Nkom at det er behov for å regulere markedet i en ny periode på tre år. Telenor er utpekt som tilbyder med sterk markedsstilling og pålagt særskilte forpliktelser. Vedtaket er påklaget.
Vedtak
- Vedtak 9. april 2024
- Vedlegg 1 Analyse av markedet for tilgang til og samtaleoriginering i offentlige mobilkommunikasjonsnett
- Vedlegg 2 Prinsipper for marginskvistester i marked 15
- Vedlegg 3 Resultat av høringen av Nkoms varsel om vedtak i marked 15
- Vedlegg 4 Marginskvismodell (Excel)
- Vedlegg 5 Modelldokumentasjon
- Vedlegg 6 Spørreskjema, marginskvismodell
- Vedlegg 7 Spørreskjema, marginskvismodell (Excel)
- Vedlegg 8 Tilbakemeldinger på kommentarer til marginskvismodellen
- Vedlegg 9 ESAs kommentarer
Klager på vedtaket
Kommentarer til klager
Oversendelse av klager til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
- Nkoms innstilling til Telenors klage
- Nkoms innstilling til Telavox’ klage
- Nkoms innstilling til Happybytes klage
Prinsipper for resiproke priser
- Informasjon og invitasjon til innspill, 4. juni 2024
- Kommentarer fra Telia, 2. juli 2024
- Kommentarer fra Lyse Tele, 9. juli 2024
- Kommentarer fra Telenor, 30. august 2024
- Telias svar på spørsmål, 4. oktober 2024
- Lyses svar på spørsmål, 7. oktober 2024
- Nkoms beslutning vedrørende system for resiproke priser, 31.oktober 2024
Utkast til vedtak (notifisering)
- Utkast til vedtak 1. mars 2024
- Vedlegg 1 Analyse av markedet for tilgang til og samtaleoriginering i offentlige mobilkommunikasjonsnett
- Vedlegg 2 Prinsipper for marginskvistester i marked 15
- Vedlegg 3 Resultat av høringen av Nkoms varsel om vedtak i marked 15
- Vedlegg 4 Marginskvis modell (Excel)
- Vedlegg 5 Modelldokumentasjon
- Vedlegg 6 Spørreskjema, marginskvismodell
- Vedlegg 7 Spørreskjema, marginskvismodell (Excel)
- Vedlegg 8 Tilbakemeldinger på kommentarer til marginskvismodellen
- Spørsmål fra ESA, 12. mars 2024
- Svar fra Nkom, 15. mars 2024
- Spørsmål fra ESA, 15. mars 2024
- Svar fra Nkom, 20. mars 2024
- Kommentarer fra ESA, 26. mars 2024
Engelsk versjon av utkast til vedtak
- Draft decision, 1 March 2024
- Annex 1 Analysis of the market for access and call origination on public mobile telephone networks
- Annex 2 Principles for margin squeeze tests in Market 15
- Annex 3 Results from the consultation on Nkoms notification of decision in the market for access and call origination on public mobile telephone networks
Høringsdokumenter
- Varsel om vedtak i markedet for tilgang til og samtaleoriginering i offentlige mobilkommunikasjonsnett
- Vedlegg 1 Markedsanalyse
- Vedlegg 2 Prinsipper for marginskvistest
- Vedlegg 3 Oppsummering av høringssvar
- Vedlegg 4 Marginskvismodellen
- Vedlegg 5 Modelldokumentasjon
- Vedlegg 6 Datainnhentingsskjema
- Vedlegg 7 Datainnhentingsdokumentasjon
Andre relevante dokumenter
- Rapport - Bærekraftig konkurranse i det norske mobilmarkedet
- Assessment of Norwegian mobile revenues in a Nordic context 2023 (regjeringen.no)
Høringssvar:
Kommentarer til høringssvar:
Utkast til markedsanalyse 22. mars 2023
Nkom avholdt en åpen høring utelukkende på markedsanalysen som er grunnlaget for videre regulering i perioden 22. mars til 14. mai 2023.
- Analyse av markedet for tilgang til og samtaleoriginering i mobilnett
- Oversendelse av markedsanalyse i markedet for tilgang til og samtaleoriginering i mobilnett
Høringssvar
- Høringssvar fra Forbrukerrådet
- Høringssvar fra Fjordkraft
- Høringssvar fra Happybytes
- Høringssvar fra Telavox
- Høringssvar fra Telenor
- Høringssvar fra Telia
- Høringssvar fra Ice
Kommentarer til høringssvar
- Kommentarer til høringssvar fra Telenor
- Kommentarer til høringssvar fra Telia
- Kommentarer til høringssvar fra Ice
Tidligere regulering
Nkom fattet 14. mai 2020 vedtak i marked 15. Telenor ble i vedtaket utpekt som tilbyder med sterk markedsstilling og pålagt særskilte forpliktelser.
Etter vurdering av klager på vedtaket endret og presiserte Nkom enkelte deler knyttet til krav om bulkpris og krav til ikke-diskriminering i nytt vedtak 1. september 2020. Etter anmodning fra Telenor, ga Kommunal- og moderniseringsdepartementet utsatt iverksettelse av kravene til bulkpris frem til klagen på endringsvedtaket er avgjort.
Vedtak
- Vedtak, 14. mai 2020
- Vedlegg 1 Markedsanalyse
- Vedlegg 2 Prinsipper for marginskvistester
- Vedlegg 3 Oppsummering av høringssvar
- Vedlegg 4 Marginskvismodell (Oppdatert)
- Vedlegg 5 Modelldokumentasjon (Oppdatert)
- Vedlegg 6 MS spørreskjema (Oppdatert)
- Vedlegg 7 MS spørreskjema for Telenor (blank) (Oppdatert)
- Vedlegg 8 Kommentarer fra ESA
Klager på vedtak
- Klage fra eRate
- Klage fra Fjordkraft
- Klage fra Ice
- Klage fra Telenor
- KMDs beslutning om utsatt iverksettelse av deler av M15-vedtaket
Oversendelse av klager til Kommunal- og moderniseringsdepartementet
- Nkoms innstilling til Telenors klage, 1. september 2020
- Nkoms innstilling til eRates klage, 1. september 2020
- Nkoms innstilling til Fjordkrafts klage, 1. september 2020
- Nkoms innstilling til Ice’ klage, 1. september 2020
Vedtak om endring av Nkoms vedtak 14. mai 2020
- Vedtak om endring, 1. februar 2023
- Vedtak om endring, 1. september 2020
- KMDs beslutning om utsatt iverksettelse for krav om bulkpris
Klage på vedtak
- Klage på endringsvedtak fra eRate
- Klage på endringsvedtak fra Telenor
- Klage på endringsvedtak fra Ice
- Kommentarer fra eRate
- Kommenterer fra GE Mobil
- Kommentarer fra Telenor
- Kommentarer fra Telia
Oversendelse av klager til Kommunal- og moderniseringsdepartementet
EØS-notifikasjon
- Utkast til vedtak, 26. mars 2020
- Vedlegg 1 Markedsanalyse
- Vedlegg 2 Prinsipper for marginskvistester
- Vedlegg 3 Oppsummering av høringssvar
- Vedlegg 4 Marginskvismodell
- Vedlegg 5 Modelldokumentasjon
- Vedlegg 6 MS spørreskjema
- Vedlegg 7 MS spørreskjema for Telenor (blank)
Engelsk versjon av utkast til vedtak
- Draft decision, 26 March 2020
- Annex 1 Market Analysis
- Annex 2 Principles for margin squeeze tests
- Annex 3 Summary of national consultation
Vedtak 1. juli 2016
Oppfølging av reguleringen
Her finner du dokumenter knyttet til Nkoms arbeid med oppfølging av reguleringen i markedet for tilgang til mobilnett.
Resultater fra marginskvistester
Telenor er pålagt å tilby tilgang til sitt mobilnett på vilkår som forhindrer marginskvis for tilgangskjøpere. Marginskvis innebærer at relevante inntekter fra sluttbrukervirksomheten ikke er tilstrekkelig til å dekke relevante kostnader, herunder tilgangskostnader. Nkom har utviklet en modell for å teste om Telenor oppfyller forbudet mot å sette tilgangskjøper i marginskvis.
Resultater fra Nkoms halvårlige tester finner du her:
Resultat-dokumenter
2024
Høst
Vår
2023
Høst
Vår
2022
Høst
Vår
2021
Høst
Vår
2020
Høst
Sommer
Vår
2019
Høst
Vår
- Konklusjoner av marginskvistest, 1. juli 2019
- Telenors kommentarer til varsel om vedtak, 4. juni 2019
- Varsel om pålegg om retting av Telenors priser for tilgang til mobilnett, 22. mai 2019
2018
Høst
- Konklusjoner av marginskvistest, 19. desember 2018
- Varsel om pålegg om retting av Telenors tilgangspriser for tilgang til mobilnett, 23. november 2018
Vår
2017
Høst
- Nkoms innstilling til Telenors klage, 19. mars 2018
- Klage på vedtak, 19. januar 2018
- Vedtak om pålegg om retting av Telenors priser for tilgang til mobilnett, 22. desember 2017
- Kommentarer fra Telenor, 11. desember 2017
- Varsel om pålegg om retting av Telenors priser for tilgang til mobilnett, 21. november 2017
- Svar fra Telenor, 14. november 2017
- Brev til Telenor, 10. november 2017
Vår
- Konklusjoner om marginskvistest, 10. juli 2017
- Kommentarer til varsel fra Telenor, 21. juni 2017
- Varsel om pålegg om retting av Telenors priser for tilgang til mobilnett, 29. mai 2017
2016
Regnskapsmessig skille
Telenor er pålagt å opprette et regnskapsmessig skille mellom grossist- og sluttbrukervirksomheten i mobilmarkedet, og sende det aktuelle regnskapet til Nkom. Formålet med et regnskapsmessig skille er oppfølging av krav om ikke-diskriminering. Et krav om ikke-diskriminering på pris innebærer at Telenors grossisttilbud ikke skal være høyere enn selskapet kunne tatt fra egen sluttbrukervirksomhet.
Telenors halvårlige og årlige rapporteringer sammen med Nkoms tilbakemeldinger finner du her:
- Rapportering for 2023 med oppdaterte fordelingsnøkler
- Rapportering for 2022 med oppdaterte fordelingsnøkler
- Rapportering for 2. halvår 2022
- Rapportering for 1. halvår 2022
- Rapportering for 2021 med oppdaterte fordelingsnøkler
Kostnadsregnskap
Telenor er pålagt å utarbeide et kostnadsregnskap for samlokalisering i mobilnett, og sende det aktuelle regnskapet til Nkom. Formålet med kostnadsregnskapet er oppfølging av kravet om kostnadsorienterte priser for samlokalisering.
Telenors årlige rapporteringer sammen med Nkoms tilbakemeldinger finner du her:
Standardavtaler
I juli 2019 fattet Nkom to vedtak med pålegg om retting av Telenors standardavtaler for henholdsvis MVNO- og tjenesteleverandørtilgang. Telenor påklaget begge vedtak. Kommunal- og moderniseringsdepartementet traff vedtak i juni 2020. Aktuelle dokumenter i saken finner du her:
- KMDs vedtak, 10. juni 2020
- Vedtak - pålegg om retting av Telenors standardavtale for MVNO-tilgang, 12. juli 2019
- Vedtak - pålegg om retting av Telenors standardavtaler for tjenesteleverandørtilgang, 12. juli 2019
- Klage fra Telenor, 23. august 2019
- Kommentarer til Telenors klage fra Telia, 18. september 2019
- Innstilling til klage på Nkoms vedtak, 12. juli 2019 om pålegg om retting av standardavtalene, 14. november 2019
- Varsel - pålegg om retting av Telenors standardavtaler, 14. juli 2017
- Kommentarer fra Telenor til varsel, 18. august 2017
- Foreløpig vurdering av nye standardavtaler 29. november 2016
- Kommentarer fra Telenor, 19. desember 2016
- Kommentarer fra Phonero, 20. desember 2016
- Kommentarer fra eRate, 20. desember 2016
- Kommentarer fra Get TDC, 4. januar 2017
NB-IoT
Telenor ba i februar 2018 om en avklaring av forholdet mellom reguleringen i mobilmarkedet og nettverksteknologien Narrowband Internet of Things (NB-IoT). Telenors forespørsel og Nkoms svar finner du her: