Telenor og Telia hadde i fjor en samlet markedsandel for privat og bedriftsmarkedet på 75 prosent. Det er ned 1 prosentpoeng sammenlignet med året før, viser tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). I samme tidsrom hadde imidlertid Ice en vekst på mobilmarkedet. I 2023 hadde mobilselskapet en markedsandel på 14,5 prosent. Ved utgangen av 2024 lå andelen på 16 prosent. 

– Det er svært positivt at andre mobilselskaper tar flere markedsandeler. Dette er et tegn på at konkurransen styrkes, som igjen vil bidra til bedre og billigere tjenester for mobilkundene. Jeg mener norske forbrukere betaler for mye for å bruke mobilen i dag. Derfor ga jeg i fjor Nkom i oppdrag å finne nye tiltak for å styrke konkurransen i det norske mobilmarkedet, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

Du kan lese mer om ekomstatistikken her.

Bruk forbrukermakten

Avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom, Kamilla Sharma, sier at arbeidet med å styrke og sikre varig konkurranse i mobilmarkedet er et langsiktig arbeid, som Nkom jobber målrettet mot: 

– Det viktigste vi kan gjøre er å bidra til effektiv utbygging av mobilnett, slik at vi får tre konkurransedyktige nett. Her gjøres det allerede mye bra arbeid som vi vil fortsette med. Blant annet jobbes det med å få på plass effektive prosesser for å sette opp mobilnettutstyr på offentlige områder.  Vi er også opptatt av å sikre valgmuligheter for sluttbrukere, da trenger vi også de mindre aktørene som ikke selv har eget nett. 

Sharma understreker at disse aktørene tilbyr samme dekning som de større mobilselskapene og er derfor trygge alternativer for sluttbrukeren både med tanke på dekning og pris. 

– Vi oppfordrer derfor forbrukere til å være bevisste på hvilke tjenester de kjøper og hva de betaler for disse. For å styrke konkurransen må også sluttbrukere ta i bruk forbrukermakten sin ved å aktivt vurdere de ulike tilbudene som finnes i markedet, sier Sharma. 

Markedsandeler for tilbydere av mobilabonnementer i det norske mobilmarkedet, samlede tall for bedrifts -og privatmarkedet: 

Telenor:

  • 2024: 41,3 prosent
  • 2023: 42 prosent 
  • 2022: 43 prosent 
  • 2021: 44,5 prosent 

Telia:

  • 2024: 33,7 prosent
  • 2023: 33,9 prosent 
  • 2022: 34,6 prosent 
  • 2021: 34,8 prosent 

Ice:

  • 2024: 16 prosent 
  • 2023: 14,5 prosent 
  • 2022: 12,6 prosent 
  • 2021: 11,7 prosent