Nkom tester norsk KI-modell i jakten på GPS-forstyrrelser
Forstyrrelser i navigasjonstjenester kan føre til alvorlige hendelser. Nå testes en norsk KI-modell ut for å avsløre forsøk på å slå ut GPS-signaler.
Feil GPS-posisjonering kan for eksempel hindre et helikopter i å lande på riktig sted når det er ute på redningsoppdrag, og i verste fall kan det stå mellom liv og død. Forskere ved Universitetet i Agder, UiA, har utviklet en ny KI-modell som bygger på de samme prinsippene som vi mennesker lærer på, og nå testes denne i Nkom.
– Denne KI-modellen gjør det mulig å skille mellom bevisst jamming og forstyrrelser som skyldes andre typer feil. Sammenlignet med tradisjonelle maskinlæringsmodeller leverer denne KI-modellen konkurransedyktig ytelse, samtidig som at resultatene er forklarbare, noe som kan gi innsikt i hvilke signalmønstre som er avgjørende, sier John-Eivind Velure som er fungerende direktør i Nkom.
Tsetlin-maskinen, som er en ny, norsk KI-modell utviklet ved Universitetet i Agder, gir bedre forklaringer på hvordan den kommer frem til svaret sammenlignet med maskinlæringsmodeller som ChatGPT og CoPilot.
Gode resultater
Testene som er gjort så langt viser svært gode resultater som til dels overgår andre KI-modeller basert på maskinlæring.
–Dette er et kinderegg av en løsning. Det er enklere å forstå grunnlaget for resultatene vi får ved å bruke modellen, de er mer nøyaktige og i tillegg vil denne modellen bruke mindre strøm enn andre modeller
Verdens største jammetest
Denne uken samles myndigheter, akademia og industri fra hele verden når Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, sammen med Statens vegvesen, Forsvarets forskningsinstitutt, Justervesenet, Norsk romsenter, Kartverket og Testnor arrangerer verdens største åpne jammetest på Andøya.
Les mer om jammetest-uka her.
På jammertest-arrangementet vil deltakerne bli utsatt for både enkle og sofistikerte spoofing- og jamming-angrep som lar aktører fra både offentlig og privat sektor teste sine systemer og produkter for potensielle svakheter mot både utilsiktede og tilsiktede angrep. Under testen vil biler, droner, fly, helikoptre og skip bli utsatt for GPS-forstyrrelser.
–Vi har rekorddeltakelse i år, og vi har faktisk måtte si nei til selskaper som ønsket å delta. Dette er en god måte å samle aktører på tvers av sektorer og miljøer slik at vi kan styrke sikkerheten til systemene vi som befolkning er så avhengig av, sier Velure.
Forstyrrelser eller blokkering av radio- og GNSS-signaler. GNSS står for Global Navigation Satellite Systems og et eksempel på et slikt system er GPS som vi finner blant annet på mobilen vår og i smartklokker
Spoofing:
Utsending av falske signaler for å lure mottakeren.