Nye regler skal hindre ID-tyveri
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som
krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis, for eksempel pass eller
norsk førerkort, eller elektronisk ID, for eksempel BankID, for å kjøpe kontantkort eller
opprette mobilabonnement.
– Nå trygger vi norske forbrukere og gjør det vanskeligere å begå digital svindel. Tidligere
har det vært for enkelt å opprette mobilabonnement i andre sitt navn, det gjør vi noe
med nå. Digital svindel og ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem, og det er fortvilende
for dem som rammes. Derfor har vi nå skjerpet reglene for identifisering ved kjøp av
kontantkort og opprettelse av mobilabonnement, sier digitaliserings- og
forvaltningsminister Karianne Tung.
Misbrukt av kriminelle
I 2023 gjennomførte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) et tilsyn hos kontantkortaktøren Mycall. Her konkluderte Nkom med at selskapet hadde brutt reglene om entydig identifisering ved etablering av mobilabonnement.
– Denne saken er et av flere eksempler på hvordan mobilabonnementer har blitt
misbrukt i kriminell virksomhet, og den understreker behovet for strengere regler og
bedre kontroll. De nye reglene skal forhindre at kriminelle oppretter mobilabonnement
under andres identitet ved å bruke enkle personopplysninger som navn, adresse,
fødselsnummer og e-post. Dette vil også gjøre det vanskeligere å gjennomføre annen
svindel som å opprette falske kontoer eller kjøpe tjenester, sier Kamilla Sharma,
avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.
Flere rammes
– Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen. Med de nye reglene på plass er målet
å redusere antallet ID-tyverier ved opprettelse av falske mobilabonnementer. Dette vil
ikke bare beskytte enkeltpersoner, men også styrke tilliten til digitale tjenester i
samfunnet, sier Sharma.
Nkom vil i løpet av året gjennomføre tilsyn for å sikre at aktørene sørger for lovpålagt ID-kontroll ved kjøp av mobilabonnement, og oppfordrer aktørene til å følge opp sine rutiner
i henhold til det nye lovverket.
Krav om gyldig ID: Når du kjøper kontantkort eller oppretter et mobilabonnement, må du nå vise original og gyldig ID (pass, nasjonalt ID-kort eller norsk førerkort) eller bruke BankID eller annen eID på tilsvarende sikkerhetsnivå. Dersom du ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer må du fremlegge gyldig identitetsbevis med fødselsdato, fødested, fotografi og statsborgerskap.
Registrering av fødselsdato: Du må oppgi fødselsdato ved etablering av mobilabonnement, også når foreldre oppretter abonnement for mindreårige.
Dokumentasjon: Tilbyderen skal registrere hvilken type identitetsbevis som ble brukt, samt kontrollnummeret. Dette er for å kunne dokumentere i ettertid hvordan kravet til entydig identifisering er oppfylt. Det er ikke et krav om å ta kopi av legitimasjonen.
Endringer av mobilabonnement: Kravene til entydig identifisering gjelder ved inngåelse, opphør og endringer av mobilabonnement, unntatt ved endring av abonnementstype eller prisplan. Ved endringer i abonnement med hemmelig nummer skal sluttbrukeren også identifiseres.
Personvern: Dataene som samles inn, skal håndteres på en sikker måte og kun brukes til identifikasjonsformål.
Økt sikkerhet: De nye reglene gjør det vanskeligere for kriminelle å misbruke din identitet, noe som reduserer risikoen for ID-tyveri og økonomisk svindel.
Kilde:
Forskrift om elektroniske kommunikasjonsnett og elektroniske
kommunikasjonstjenester (ekomforskriften) - Kapittel 1. Krav til eier og tilbyder av
elektroniske kommunikasjonsnett og kommunikasjonstjenester - Lovdata