Problemer med å nå fram til nødnummer
For fjerde gang fører problemer i Telenors nett til at mange i hele Norge sliter med å komme gjennom på telefon til politi, brann og AMK. – Det er helt uakseptabelt.
– Vi ble kjent med dette rett før klokken 11 i formiddag, og det er helt uakseptabelt at dette skjer nå for fjerde gang siden slutten av august. Det er svært alvorlig når nødnummer ikke fungerer. Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene, sier direktør i Nkom, John- Eivind Velure.
12:57 rapporterte Telenor at anrop til 110, 112 og 113 var i orden, men at noen abonnenter fremdeles kan oppleve problemer. For eksempel kan det fremdeles ta lang tid å komme gjennom-
— Feilen gjør at oppkoblingen går tregt slik at de som ringer inn til enten 110, 112 eller 113 vil høre at det er helt stille på linjen. Det kan vare helt opp til 40 sekunder, men hold linjen, selv om det ikke er noen ringetone, sier Velure.
Nkom utvider tilsyn
Nkom er allerede i gang med tilsyn av Telenor etter at det var problemer med nødnummer i august, september og oktober i år.
– Vi ser i media at Telenor sier strømbrudd er årsak til hendelsen, men det er for tidlig for oss å slå det fast nå. Vi kommer til å utvide tilsynet vårt slik at det også omfatter denne hendelsen, sier Velure.
Telia og ICE er også berørt i dag av tilfeller hvor de har oppkobling med Telenor. DSB melder om at Nødnett fungerer som normalt.
Skulle du likevel ikke skulle nå gjennom, kan nødetatene nås på alternative telefonummere: Nordland: 755 89 000
Finnmark: 78 97 20 00
Troms: 77 79 60 00
Trøndelag: 73 89 90 90
Møre og Romsdal: 70 11 87 00
Vest: 91652384, 91652385, og 91652386 (brann), 55 55 60 42 (politi), 64 89 64 01 eller app (helse)
Sør-Vest: 51 91 85 00 (brann)
Agder: 38 13 60 00
Sørøst: 33 34 44 00
Innlandet: 62 54 15 00
Øst: 64 99 30 00
Oslo: 22 66 90 50