Svein Scheie, sikkerhetsdirektør i Nkom

–Nkom har innvilget ønsket fra Telenor, og ny frist for å komme med tilbakemelding er fredag 21.mars, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie.

Nkom har bedt Telenor om å umiddelbart begynne arbeidet med å lukke avvikene som er påvist i rapporten, og fristen for å levere handlingsplan som skal godkjennes av Nkom er fremdeles 1. juni.  

Årsaken til at Telenor har bedt om utsettelse er knyttet til tilsynsrapportens omfang og behov for ytterligere tekniske avklaringer med eget personell.  

 

 

Dette er saken

Høsten 2024 var det ved fire anledninger feil hos Telenor som førte til at det helt eller delvis var vanskelig eller umulig å komme gjennom til nødetatene.  Gjennom omfattende tilsynsarbeid mener Nkom å kunne dokumentere flere lovbrudd som kunne vært unngått dersom Telenor hadde hatt bedre rutiner, bedre redundans (reserveløsninger) for tjenestene sine, og dersom de hadde gjennomført tilstrekkelige risikovurderinger knyttet til blant annet planlagt arbeid.

Les mer her