Det sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure.  

Høsten 2024 var det ved fire anledninger feil hos Telenor som førte til at det helt eller delvis var vanskelig eller umulig å komme gjennom til nødetatene. Nkom varslet tilsyn allerede etter første hendelse i august i fjor, og på grunn av gjentatte hendelser med nødnummertjenestene ble tilsynet utvidet flere ganger.  

– Gjennom omfattende tilsynsarbeid kan vi dokumentere flere lovbrudd som kunne vært unngått dersom Telenor hadde hatt bedre rutiner, bedre redundans (reserveløsninger) for tjenestene sine, og dersom de hadde gjennomført tilstrekkelige risikovurderinger knyttet til blant annet planlagt arbeid. Feilene vi har avdekket burde ikke fått de konsekvensene det fikk, sier Velure.  

Dette er hendelsene 

29. august


Torsdag 29. august ble Nkom, gjennom media, kjent med at det var problemer med politiets nødnummer 112. Feilen oppstod i forbindelse med planlagt oppgradering av Telenors bedriftsnett, og rammet nødanrop som ble sendt over 4G-nettet i hele landet i en tidsperiode på 2 timer og 20 minutt. 

Nkom varslet tilsyn av Telenor allerede 29.august – altså samme dag hendelsen inntraff. 

16. september


Mandag 16. september feilet tidvis mobilanrop over 4G i Telenors nett mot nødnummer 110 og 112 i hele landet. Feilen varte i 56 minutter.  

Samme dag varslet Nkom utvidelse av tilsynet. 

17. og 18. oktober


Torsdag 17. og fredag 18. oktober ble anrop fra Telenor-abonnenter til 110, 112 og 113 rutet feil, og samtalene ble derfor ikke sendt til riktig mottak av nødmeldetjenesten. Det kunne for eksempel bety at dersom du befant deg i Tromsø og ringte et av nødnumrene, ville du blitt viderekoblet til sentralen i Oslo. Det førte til lengre svartid for 110 og 112. Ringte du 113 fikk du beskjed om at nummeret ikke var i bruk. Feilen varte i 3 timer og 24 minutter. 

Samme dag varslet Nkom igjen utvidelse av tilsynet.

13. november


Onsdag 13. november opplevde Telenor feil på flere systemer knyttet til mobilnettet. 110, 112 og 113, i tillegg til politiets nummer 02800, fungerte ikke som normalt fra kl. 10.25 til kl. 16.40 i hele landet. I tillegg var det i samme periode lang oppkoblingstid for vanlige samtaler for Telenor-abonnenter. Av de fire hendelsene var det denne hendelsen som hadde de største konsekvensene. Den rammet alle nødnumrene, hadde lang varighet og i tillegg ble også anrop til ordinære Telenor-abonnenter påvirket.  Det er også under denne hendelsen vi ser de mest alvorlige avvikene.  

Nkom varslet igjen utvidelse av tilsynet, og dette har blitt gjennomført i perioden august 2024 til februar 2025. 

Alvorlig overtredelse 

Nkom har varslet Telenor om et overtredelsesgebyr på 50 millioner kroner for lovbruddene knyttet til problemene med nødnummertjenestene høsten 2024. Gebyrets størrelse knytter seg til overtredelsens alvorlighet og selskapets rolle i overtredelsen. 

–   Det er første gang Nkom varsler et så høyt overtredelsesgebyr, men vi som myndighet har store forventninger til Telenor som en profesjonell aktør med et viktig samfunnsoppdrag, sier Velure. 

Telenor har fått frist til 17. mars for å komme med tilbakemeldinger før endelig vedtak fattes. Telenor må også utarbeide en handlingsplan innen 1. juni som Nkom skal godkjenne.  

Hovedtrekk ved lovbruddene:  

I tilsynsrapporten er det dokumentert 22 overtredelser av lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven), sikkerhetsloven, ekomforskriften, nummerforskriften, klassifiseringsforskriften og virksomhetssikkerhetsforskriften. 

  • Telenor har ikke levert nødmeldingstjenesten ved flere hendelser høsten 2024 slik de er lovpålagt. 
     
  • Telenor har ikke gjennomført planlagt arbeid på forsvarlig vis. Tilsynet har også avdekket at Telenor ikke har hatt forsvarlig sikkerhet ved gjennomføring av planlagt arbeid knyttet til nødmeldingstjenesten.  
     
  • Nkom mener at Telenor ikke har gjort tilstrekkelige risiko- og sårbarhetsvurderinger knyttet til lovpålagt ansvar for hele verdikjeden til nødmeldetjenesten i Norge.  
     
  • Telenor har ikke sørget for at det er tilstrekkelig redundans, dvs. reserveløsninger, for sine tjenester. Det innebar for eksempel at hendelsen 13. november fikk større konsekvenser enn den ville ha hatt, dersom reserveløsninger hadde fungert slik de skulle. 
     
  • Det er heller ikke gjort en tilstrekkelig revisjon av underleverandør til Telenor Norges infrastruktur, og som har en avgjørende rolle i verdikjeden. Det er viktig at slike revisjoner gjennomføres for å sikre at underleverandørene følger opp krav og at de gjennomfører gode risikovurderinger knyttet til oppdragene. 
     
  • Telenor har heller ikke varslet myndighetene rettidig. Aktørene plikter å varsle til myndighetene innen 30 minutter når alvorlige hendelser skjer. Nkom opplevde under flere av hendelsene at media fikk informasjon før vi som ansvarlig myndighet ble informert om situasjonen. 

 

Tilsynsarbeidet har vært svært omfattende og er gjennomført med innhenting av dokumentasjon, presentasjoner, tekniske undersøkelser, samtaler og intervjuer av nøkkelpersoner hos Telenor og gjennom stedlig tilsyn av anlegg. Nkom har også fått eksperthjelp fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og -beredskap (DSB) i tilsynet knyttet til strøm og reservestrøm på anlegget hvor den fjerde hendelsen oppstod.