Den nye digitaltjenesteloven (Digital Services Act) strammer inn på hvilke digitale verktøy det er lov til å bruke på digitale plattformer for å påvirke brukere, for eksempel til å kjøpe et produkt. 

Bilder eller videoer som vises så raskt at vi ikke bevisst legger merke til dem, lykkehjul og spill-mekanismer og tidsbegrensede tilbud med nedtellinger, som gir inntrykk av at vi må handle raskt, er blant annonseringsmetoder som kan bli forbudt, dersom loven blir vedtatt. Reglene skal bidra til å styrke brukernes rettigheter og gjelder alle digitale plattformer, uavhengig av hvor de befinner seg. 

- Dette er manipulerende design, som fører forbrukere bak lyset og begrenser mulighetene til å ta frie og informerte valg. Derfor kan dette bli ulovlig, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). 

Avanserte metoder for påvirkning

Ifølge Sharma er manipulerende design en utbredt praksis som påvirke brukerne på en måte som er vanskelig å avdekke, og vanskelig å motstå for brukerne. 

– Mange blir forledet eller lurt av manipulerende design, ikke fordi de er kunnskapsløse, men fordi teknologien er svært avansert, bruker store mengder data om oss og utnytter vår sårbarhet, sier Sharma. 

Les Nkoms høringsuttalelse her.

Mindreårige og sårbare ekstra beskyttet

Digital Services Act (DSA) pålegger også de største digitale plattformene, som Meta, Snapchat, Amazon og Temu, større ansvar for hvordan tredjepartsaktører annonserer på deres plattformer. 

Det er særlig sårbare grupper, som barn og ungdom, som skal beskyttes mot denne formen for påvirkning. 

– Teknologi som utnytter svakheter hos sårbare grupper, særlig mindreårige, bryter med våre rettigheter til blant annet likebehandling og forbrukervern. Barn og ungdom skal også beskyttes mot atferdsbasert markedsføring, som innebærer at plattformene samler inn de mindreåriges informasjon om deres atferd på nett, og bruker denne i annonsering for å nå dem, sier Sharma 

De digitale annonseinvesteringene i Norge var 2024 estimert til cirka 19 milliarder kroner, ifølge Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM).