Retningslinjene for offentlig støtte til bredbåndsutbygging er noe endret for hvert år i perioden 2014 - 2024. Her finner du korrekte retningslinjer og informasjon om tildelinger tilbake i tid.
Informasjonsbrosjyre til fylkeskommuner
Vi samlet nødvendig og nyttig informasjon for fylkeskommuner og kommuner for 2014 - 2023 om offentlig støtte til bredbåndsutbygging i et par brosjyrer. Brosjyrene finner du her både som nedlastbar pdf, under rapporter og dokumenter, og bladbar på nett. Den samme informasjonen finner du også her på denne siden.
I kartløsningen er det mulig å finne detaljert dekningsinformasjon på det enkelte bygg ved å zoome inn. Her ligger det også mulighet for å velge forskjellige kartlag avhengig av teknologi og hastighetsklasser.
Oversikt over tildelinger 2014 - 2024
Nkom mottok 171 søknadaer fra 16 fylker i 2014. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 713 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 160 mill. kroner i 2014 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert etter evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 35 prosjekter fra 15 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2014 er som følger:
Fylke
Søkt beløp
Søknader
Innvilget
Sum tilskudd
Aust-Agder
8.021.000
14
2
700.000
Buskerud
24.182.800
3
1
1.580.300
Finnmark
49.818.270
15
3
4.885.310
Hedmark
2.756.000
3
1
1.456.000
Hordaland
23.540.000
8
1
3.100.000
Møre og Romsdal
25.034.099
10
1
2.225.000
Nordland
131.350.300
13
4
49.113.540
Nord-Trøndelag
69.837.100
16
3
15.420.000
Oppland
57.192.084
5
1
4.200.000 *)
Rogaland
60.718.000
14
1
2.050.000
Sogn og Fjordane
61.091.888
4
2
39.532.050
Sør-Trøndelag
47.936.455
18
1
850.000
Telemark
45.101.000
14
2
3.150.000
Troms
91.253.920
5
1
27.000.000
Vest-Agder
9.390.528
28
11
4.130.028
Østfold
6.150.000
1
0
0
Totalt
713.373.444
171
35
159.392.228
*) Delbidrag til søknad 0095 Nordre land, ca. 4,2 mill. kroner.
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
Søknadsnummer
Kommune/søknad
Tilskudd
Utbygger
Planlagt dekning
Realisert dekning
Aust-Agder
0086
Froland kommune, Risdal grend
200.000
Telenor
37
0101
Vegårshei kommune, Ubergsmoen
500.000
Telenor
111
118
Buskerud
0185
Rollag kommune, fellesprosjekt i Numedal
1.580.300
Numedal fiber
Finnmark
0003
Loppa kommune
1.025.000
Telenor
202
0142
Porsanger kommune, Indre Billefjord
2.191.790
Telenor
79
123
0145
Porsanger kommune, Olderfjord
1.668.520
Telenor
45
50
Hedmark
0157
Os kommune (Hedmark)
1.456.000
Infonett AS
700
700
Hordaland
0167
Meland kommune
3.100.000
BKK
403
528
Møre og Romsdal
0154
Halsa kommune
2.225.000
Svorka Bredbånd
287
Nordland
0007
Hattfjelldal kommune, Hattfjelldal/Hemnes
13.052.620
Hattfjelldal kommune
714
0166
Narvik kommune, Skjomen
1.963.220
Telenor
112
224
0137
Steigen kommune, Steigen/Tysfjord/Hamarøy
14.387.700
Nord-Salten Kraft
857
0208
Vestvågøy kommune, Leknes m.fl.
19.710.000
Telenor
1165
Nord-Trøndelag
0102
Lierne kommune
11.300.000
NTE
400
0029
Namsos kommune, Vemundvik
720.000
Telenor
140
145
0017
Steinkjer kommune, Ogndal
3.400.000
NTE
357
Oppland
0095
Nordre land kommune m/Etnedal og Søndre land
4.200.000
Telenor
Rogaland
0152
Suldal kommune
2.050.000
Suldal Elverk
43
45
Sogn og Fjordane
0197
Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A1
19.985.170
Sjå utbyggjarar
1278
1845
0199
Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A2
19.546.880
Sjå utbyggjarar
1176
1844
Sør-Trøndelag
0062
Tydal kommune
850.000
Infonett AS
300
330
Telemark
0116
Nome kommune
2.650.000
Telenor
441
423
0022
Tokke kommune
500.000
Telenor
75
100
Troms
0107
Tromsø kommune, distrikt
27.000.000
Telenor
535
Vest-Agder
0180
Audnedal kommune, Grindheim/Botnan
100.000
Altifiber
17
0189
Audnedal kommune, Øvre Ågedal/Selandsdalen
150.000
Altifiber
50
0126
Farsund kommune, Grostøl/Åmland/Lindland
350.000
Altifiber
167
107
0124
Farsund kommune, Jølle/Stave/Ore
350.000
Altifiber
156
156
0063
Lindesnes kommune, Fjeldskår
410.000
Telenor
50
30
0091
Lyngdal kommune, Sådland
650.000
Telenor
80
95
0127
Marnardal kommune, Bjelland/Tønnesland
397.028
Altifiber
111
83
0161
Marnardal kommune, Høye/Brendebakke
473.000
Altifiber
149
0066
Sogndalen kommune, Hortemo-Stokkeland
450.000
Telenor
120
0173
Sirdal kommune, Øksendal m.fl
500.000
Telenor
106
0105
Søgne kommune, Vestbygd
300.000
TDC
30
27
Sum tilskudd
159.392.228
Nkom mottok 173 søknader fra 18 fylker i 2015. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 645 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 110 mill. kroner i 2015 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 32 prosjekt fra 15 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2015 er som følger:
Fylke
Søkt beløp
Søknader
Innvilget
Sum tilskudd
Østfold
3.820.000
4
1
500.000
Akershus
1.500.000
1
0
0
Hedmark
132.091.528
26
2
16.076.000
Oppland
17.100.000
1
1
15.300.000 *
Buskerud
6.335.000
2
1
5.610.000
Vestfold
57.580.000
5
0
0
Telemark
45.790.000
11
2
4.380.000
Aust-Agder
14.715.000
15
3
1.180.000
Vest-Agder
9.070.000
18
3
670.000
Rogaland
1.500.000
1
0
0
Hordaland
21.079.000
6
2
11.500.000
Sogn og Fjordane
40.584.000
5
2
18.560.000
Møre og Romsdal
22.827.950
11
3
9.466.500
Sør-Trøndelag
26.996.300
13
4
4.606.300
Nord-Trøndelag
56.610.458
17
3
7.650.000
Nordland
105.793.362
14
2
6.600.000
Troms
34.500.000
5
1
5.000.000
Finnmark
47.219.460
17
2
2.465.200
Totalt
645.112.058
172 **
32
109.564.000
*) Søknadsbeløpet er noe avkortet innenfor tilgjengelig ramme **) En søknad ble trukket under behandlingen
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
Søknadsnummer
Kommune/søknad
Tilskudd
Utbygger
Dekning (husstander)
Aust-Agder
0074
Iveland kommune, Tingtjønn
450.000
Altifiber
24
0108
Vegårshei kommune, Fjordbygda
430.000
Telenor
66
0110
Lillesand kommune, Grimevann
300.000
Get
16
Buskerud
0117
Ål kommune, fellesprosjekt Hallingdal
5.610.000
Hallingdal kraftnett
308
Finnmark
0169
Måsøy kommune
1.925.000
InfraNord
51
0135
Porsanger kommune, Kistrand
540.200
InfraNord
25
Hedmark
0085
Ringsaker kommune, Nes og Helgøya
8.900.000
Eidsiva
1200
0065
Nord-Odal kommune
7.176.000
Telenor
345
Hordaland
0055
Austrheim kommune og Radøy
8.000.000
Telenor
1350
0131
Masfjorden kommune
3.500.000
Telenor
235
Møre og Romsdal
0034
Smøla kommune
3.980.000
NEAS
370
0052
Vestnes kommune, Tresfjord
Annulert
0041
Gjemnes kommune
3.094.000
Telenor
224
Nordland
0116
Vågan kommune
3.000.000
Trollfjord bredbånd
650
0205
Vega kommune
3.600.000
Hagen teleconsult
307
Nord-Trøndelag
0029
Fosnes kommune
2.700.000
Telenor
132
0042
Steinkjer kommune, Henning/Sparbu/Kringla
3.750.000
NTE
425
0118
Inderøy kommune, Vuddugrenda
1.200.000
NTE
60
Oppland
0101
Vågå kommune, fellesprosjekt Nord-Gudbrandsdal Søknadsbeløpet er noe avkortet for å komme innenfor tilgjengelig ramme
15.300.000
Telenor
1000
Sogn og Fjordane
0053
Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A3
9.440.000
629
0015
Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A1
9.120.000
632
Sør-Trøndelag
0075
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.1
1.177.500
221
0076
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.2
1.465.000
200
0160
Melhus kommune
1.250.000
Telenor
370
0090
Oppdal kommune
713.800
Vitnett
215
Telemark
0111
Bø kommune
2.900.000
Midt-Telemark Breiband
267
0115
Sauherad kommune
1.480.000
Midt-Telemark Breiband
241
Troms
0031
Salangen kommune
5.000.000
Trollfjord Bredbånd
Vest-Agder
0081
Vennesla kommune, Kile
300.000
Telenor
89
0113
Songdalen kommune, Spikkeland - Øvland
250.000
Altifiber
35
0125
Åseral kommune, Austegard
120.000
Altifiber
30
Østfold
0187
Rømskog kommune
500.000
Dataservice
45
Sum tilskot:
109.564.000
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.1
Kommune/søknad
Prosjekt
Utbygger
Bjugn/Ørland
Kalvå - Eide
Rissa kraftlag
Roan
Vik - Vikatunet
Rissa kraftlag
Roan
Straum
Telenor
Åfjord
Strand - Eid
Telenor
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.2
Kommune/søknad
Prosjekt
Utbygger
Bjugn
Gjølga - Ny Jord
Breiband.no
Holtålen
Aunegranda
Telenor
Holtålen
Hessdalen
Telenor
Åfjord
Stjern - Forfot
Telenor
Breibandløftet 2015 – Prosjekt A1
Kommune
Prosjekt
Utbyggjar
Balestrand
Dragsvik - Lunde - Tjugum
Sognenett
Gaular
Bringeland-Skilbrei-Lunde
Telenor
Jølster
Stardalen, Klakegg, Førs, Håheim, Skrede
Enivest
Lærdal
Borgund (Sjurhaugen – Maristova)
Telenor
Naustdal
Horne - Vevring- Redal
Enivest
Stryn
Loen - Lodalen - Rake - Oppheim - Marså
Stryn Energi as
Vågsøy
Nave
Enivest
Breibandløftet 2015 – Prosjekt A3
Kommune
Prosjekt
Utbyggjar
Fjaler
Grytøyra og Våge område
Telenor
Førde
Holsen
Enivest
Gloppen
Myklebustdalen
Enivest
Hornindal
Svor, Kjøs og Maurset
Enivest
Høyanger
Ullebø – Langeneset
Telenor
Luster
Dale i Luster
Sognenett
Sogndal
Øvstedalen
Sognenett
Solund
Ytrøy og Lundøy
Enivest
Nkom mottok 102 søknader fra 15 fylker i 2016. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 465 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 126,5 mill. kroner i 2016 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 30 prosjekt fra 14 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2016 er som følger:
Fylke:
Søkt beløp:
Søknader
Innvilget:
Sum tilskudd:
Aust-Agder
7.150.000
6
2
1.990.000
Finnmark
22.436.070
17
3
1.349.170
Hedmark
35.051.450
10
3
7.692.450
Hordaland
25.113.800
5
1
6.800.000*)
Møre og Romsdal
30.993.000
7
1
4.750.000
Nordland
51.439.500
7
2
10.377.500
Nord-Trøndelag
81.159.750
16
4
16.015.000
Oppland
42.328.000
4
1
7.248.000
Rogaland
13.953.000
6
1
4.103.000
Sogn og Fjordane
40.044.000
3
2
30.249.000
Sør-Trøndelag
33.740.000
5
2
18.890.000
Telemark
24.106.000
8
4
4.950.000
Troms
31.307.000
5
2
7.026.000
Vest-Agder
4.290.000
2
2
4.290.000
Vestfold
22.762.500
1
0
0
Totalt
465.874.070
102
30
125.730.120
*) Søknadsbeløpet er avkortet innenfor tilgjengelig ramme
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
RF-nr
Kommune/søknad
Tilskudd
Utbygger
Dekning (husstander)
Aust-Agder
0098
Aust-Agder fylkeskommune (Froland/Vegårshei)
1.420.000
259
0059
Aust-Agder fylkeskommune (Grimstad/Froland)
570.000
96
Finnmark
0063
Hammerfest kommune
525.000
Telenor
30
0075
Porsanger kommune, Ytre Billefjord
374.170
Infra Nord
17
0065
Nordkapp kommune
450.000
Infra Nord
17
Hedmark
0122
Stange kommune
5.392.450
245
0074
Trysil kommune, Vestby
300.000
Telenor
62
0123
Trysil kommune, Slettås
2.000.000
Telenor
132
Hordaland
0025
Lindås kommune
6.800.000*)
644
Møre og Romsdal
0016
Vanylven kommune
4.750.000
Telenor
605
Nordland
0066
Sømna kommune
7.500.000
656
0117
Evenes kommune
2.877.500
Telenor
149
Nord-Trøndelag
0004
Levanger kommune, Halsan
1.830.000
NTE
103
0053
Steinkjer kommune, Stod-Breide
1.500.000
150
0008
Vikna kommune, Kystgruppen - A
11.685.000
324
0105
Høylandet kommune
1.000.000
60
Oppland
0096
Sør-Aurdal kommune, Valdres – søknad nr.1
7.248.000
681
Rogaland
0084
Vindafjord kommune
4.103.000
Haugaland Kraft
332
Sogn og Fjordane
0001
Sogn og Fjordane fylkeskommune – søknad A
23.974.000
1423
0069
Sogn og Fjordane fylkeskommune – søknad B
6.275.000
423
Sør-Trøndelag
0023
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.1
3.540.000
459
0112
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.2
15.350.000
730
Telemark
0048
Vinje kommune
500.000
Vest-Telemark kraftlag
30
0051
Nissedal kommune
1.000.000
Vest-Telemark kraftlag
50
0116
Kviteseid kommune
300.000
120
0046
Bamble kommune
3.150.000
Telenor
390
Troms
0127
Harstad kommune
3.126.000
233
0045
Bardu kommune
3.900.000
Nordix Data
200
Vest-Agder
0056
Vest-Agder fylkeskommune (Hægebostad m.fl.)
2.385.000
260
0057
Vest-Agder fylkeskommune (Vennesla m.fl.)
1.905.000
350
Nkom mottok 142 søknader fra 17 fylker i 2017. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 589 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget138,7 mill, kroner i 2017 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 40 prosjekt fra 15 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2017 er som følger:
Fylke
Søkt beløp
Søknader
Innvilget
Sum tilskudd
Akershus
8.000.000
2
1
5.000.000
Aust-Agder
7.910.000
2
1
750.000
Buskerud
12.300.000
4
2
3.800.000
Finnmark
23.465.000
6
1
1.600.000
Hedmark
106.374.138
43
10
22.377.000
Hordaland
16.110.000
5
1
6.000.000
Møre og Romsdal
39.814.527
11
3
4.052.400
Nordland
80.145.797
17
4
11.446.910
Nord-Trøndelag
56.227.150
17
7
26.109.650
Oppland
99.817.500
5
1
15.280.000*)
Rogaland
24.425.000
7
0
0
Sogn og Fjordane
59.087.800
3
1
24.104.800
Sør-Trøndelag
13.974.160
4
1
3.575.000
Telemark
12.625.000
7
4
8.575.000
Troms
26.000.000
6
1
4.500.000
Vest-Agder
1.675.000
2
2
1.675.000
Østfold
800.000
1
0
0
Totalt
588.751.072
142
40
138.845.760
*) Søknadsbeløpet er avkorta innafor tilgjengelig ramme
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
RF-nr
Kommune/søknad
Tilskudd
Akershus
0050
Nes kommune
5.000.000
Aust-Agder
0035
Vergårshei kommune
750.000
Buskerud
0147
Krødsherad kommune
1.900.000
0068
Sigdal kommune
1.900.000
Finnmark
0122
Lebesby kommune
1.600.000
Hedmark
0009
Eidskog kommune, Vest
1.112.000
0151
Engerdal kommune, Drevsjø S
600.000
0134
Engerdal kommune, Sømådalen
1.050.000
0026
Grue kommune
6.260.000
0105
Rendalen kommune, Finstad - Unsetbrenna
1.050.000
0126
Tolga kommune
3.810.000
0005
Trysil kommune, Landsjøåsen - Galåsen
850.000
0054
Tynset kommune
1.959.000
0044
Åmot kommune, Osdalen
520.000
0064
Åsnes kommune
5.166.000
Hordaland
0071
Masfjorden kommune
6.000.000
Møre og Romsdal
0069
Halsa kommune
470.000
0081
Tingvoll kommune
2.582.400
0083
Vanylven kommune
1.000.000
Nordland
0015
Bindal kommune
3.056.910
0012
Rødøy kommune
1.870.000
0094
Sørfold kommune
3.000.000
0079
Vevelstad kommune
3.520.000
Nord-Trøndelag
0025
Flatanger kommune
3.699.588
0075
Inderøy kommune
900.000
0057
Levanger kommune, Ytterøy
7.000.000
0073
Lierne kommune, Leirbakken
520.000
0070
Steinkjer kommune
5.000.000
0029
Stjørdal kommune, Langstein
980.000
0016
Verdal kommune
8.010.062
Oppland
0154
Gran kommune, Hadeland-regionen
15.280.000 *)
Sogn og Fjordane
0002
Sogn og Fjordane fylkeskommune - søknad A2
24.104.800
Sør-Trøndelag
0080
Sør-Trøndelag fylkeskommune
3.575.000
Telemark
0095
Kragerø kommune
3.175.000
0107
Seljord kommune
400.000
0031
Skien kommune
3.000.000
0164
Tokke kommune
2.000.000
Troms
0172
Balsfjord kommune
4.500.000
Vest-Agder
0124
Lyngdal kommune
1.200.000
0074
Søgne kommune
475.000
*) Søknadsbeløpet er avkortet innenfor tilgjengelig ramme
Fylkesvis fordeling for 2018
Fylke
Fordeling samlet 2018
Samlet statlig støtte 2018 i kr
Akershus
3,8 %
5 697 999
Aust-Agder
2,2 %
3 335 790
Buskerud
3,0 %
4 546 732
Finnmark
4,3 %
6 455 380
Hedmark
7,0 %
10 437 181
Hordaland
5,6 %
8 325 674
Møre og Romsdal
11,6 %
17 295 938
Nordland
13,3 %
19 979 404
Oppland
4,3 %
6 375 864
Oslo
0,0 %
-
Rogaland
3,5 %
5 222 383
Sogn og Fjordane
11,5 %
17 240 073
Telemark
3,2 %
4 793 042
Troms
4,5 %
6 683 313
Trøndelag
13,4 %
20 073 775
Vest-Agder
3,7 %
5 484 040
Vestfold
2,2 %
3 270 005
Østfold
3,0 %
4 483 408
Norge totalt
100,0 %
149 700 000
Fylkesvis fordeling for 2019
Fylke
Fordeling samlet 2019
Samlet statlig støtte 2019 i kr
Akershus
7,5 %
18 775 388
Aust-Agder
3,6 %
9 021 394
Buskerud
3,9 %
9 865 046
Finnmark
2,8 %
7 003 874
Hedmark
11,0 %
27 369 623
Hordaland
4,3 %
10 794 353
Møre og Romsdal
6,9 %
17 211 283
Nordland
12,1 %
30 133 774
Oppland
6,0 %
15 077 510
Oslo
0,0 %
-
Rogaland
3,9 %
9 815 747
Sogn og Fjordane
4,0 %
9 932 705
Telemark
2,8 %
7 081 342
Troms
4,4 %
10 911 520
Trøndelag
18,0 %
44 887 215
Vest-Agder
4,3 %
10 659 625
Vestfold
1,0 %
2 527 217
Østfold
3,5 %
8 682 383
Norge totalt
100 %
249 750 000
Fylkesvis fordeling for 2020
Fylke
Fordeling samlet 2020
Samlet statlig støtte 2020 i kr
Agder
6,1 %
24 736 934
Innlandet
18,5 %
75 099 790
Møre og Romsdal
6,7 %
27 021 197
Nordland
9,6 %
38 827 029
Oslo
0,2 %
939 255
Rogaland
4,8 %
19 527 810
Troms og Finnmark
4,9 %
20 069 708
Trøndelag
13,4 %
54 559 627
Vestfold og Telemark
8,9 %
36 251 903
Vestland
8,0 %
32 520 113
Viken
18,9 %
76 731 633
Norge totalt
100,0 %
406 285 000
Fylkesvis fordeling for 2021
Fylke
Fordeling samlet 2021
Samlet statlig støtte 2021 i kr
Agder
5,7 %
20 575 318
Innlandet
16,8 %
61 215 534
Møre og Romsdal
5,2 %
18 803 707
Nordland
10,2 %
37 074 281
Oslo
0,1 %
377 808
Rogaland
4,9 %
17 817 506
Troms og Finnmark
6,3 %
22 767 802
Trøndelag
13,0 %
47 422 608
Vestfold og Telemark
8,8 %
31 984 658
Vestland
8,3 %
30 388 763
Viken
20,8 %
75 654 015
Norge totalt
100,0 %
364 082 000
Fylkesvis fordeling for 2022
Fylkeskommune
Fordeling 2022
Statlig støtte 2022 i kr
Agder
3,7 %
11 253 274
Innlandet
19,7 %
59 886 523
Møre og Romsdal
4,3 %
13 222 081
Nordland
13,1 %
40 019 974
Oslo
0,2 %
759 433
Rogaland
4,4 %
13 542 696
Troms og Finnmark
6,5 %
19 734 428
Trøndelag
12,3 %
37 620 657
Vestfold og Telemark
6,6 %
19 968 276
Vestland
8,0 %
24 469 568
Viken
21,1 %
64 171 089
Totalt
304 648 000
Fylkesvis fordeling for 2023
Fylkeskommune
2023-bevilgning
Agder
16 164 838
Innlandet
69 626 686
Møre og Romsdal
17 568 185
Nordland
50 384 732 *
Oslo
2 050 403
Rogaland
16 227 421
Troms og Finnmark
26 404 562
Trøndelag
49 100 943
Vestfold og Telemark
20 491 097
Vestland
33 151 627
Viken
69 981 507
* Inkludert tilleggsbevilgning fra KDD på kr 8.467.000,- i juli 2023
I tillegg har alle fylkeskommunene fått tillatelse til å overføre ubrukte midler fra perioden 2018 til 2022. Dette utgjør i overkant av 230 millioner kroner.
Fylkeskommune
Ubrukte midler, 2018-2022
Agder
0
Innlandet
23 918 345
Møre og Romsdal
0
Nordland
0
Oslo
759 433
Rogaland
13 542 696
Troms og Finnmark
0
Trøndelag
89 921 764
Vestfold og Telemark
0
Vestland
27 969 568
Viken
75 702 367
Fylkesvis fordeling for 2024
Fylkeskommune
2024-bevilgning
Agder
22 694 714
Akershus
26 180 113
Buskerud
21 036 130
Finnmark
11 214 328
Innlandet
55 255 074
Møre og Romsdal
20 938 647
Nordland
60 448 201
Oslo
1 086 222
Rogaland
18 227 934
Telemark
17 281 709
Troms
16 538 622
Trøndelag
58 405 270
Vestland
38 813 409
Vestfold
11 490 030
Østfold
20 420 597
Totalt
400 031 000
Tilskuddsordningen 2014 - 2024
Nkom forvaltet den statlige tilskuddsordningen for bredbåndsutbygging fra og med 2014 til og med 2019. Fra 2018 ble ordningen forvaltet av Nkom i samspill med fylkeskommunene. Fra 2020 overtok fylkeskommunene ansvaret for ordningen. Midler som er tildelt i de enkelte år, skal følge kravene og retningslinjene som gjelder for ordningen det året de ble tildelt. (Tabell over midler)
Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
Ordningen var fra 2018 meldt inn under gruppeunntaksforordningen (GBER).
Hver fylkeskommune fikk en økonomisk ramme for tilskudd fordelt etter den faktiske dekningen av bredbåndstilbud i hvert fylke.
Fylkeskommunene håndterte og prioriterte prosjekter innen eget fylket, og sendte en prioritert liste av prosjekter til Nkom med tilskuddsbehov innenfor den økonomiske rammen som hvert fylke hadde fått.
Fordelingsnøkkel 2018
For hvert fylke var det lik vekting av områder uten tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, og antall husholdninger som kun har tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet, i intervallet 10 til 30 Mbit/s.
Krav til ordningen:
Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER)
Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s.
Minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skal prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet.
100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte
Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår
Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler
Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder
Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
Ordningen var meldt inn under samme gruppeunntaksforordning (GBER) som i 2018.
Kravene i ordningen var i hovedsak de samme som i 2018
Kravet til at minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skulle prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet ble fjernet
Fordelingsnøkkel 2019
For den ordinære tildelingen i statsbudsjettet, ble fordelingsnøkkelen basert på antall husholdninger i hvert fylke, som enten ikke hadde et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller hadde et tilbud i intervallet 10-30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett.
I revidert budsjett ble fordelingsnøkkelen basert på de husholdningene som hadde et tilbud under 30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett.
Endringer fra 2018 til 2019
Følgende punkter var nye i 2019:
Prosjekter i kommuner som ikke oppfylte kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg, skulle ikke tildeles støttemidler.
Fylkeskommunene har ansvar for at det skjer en samlet konkurranseutlysning for fylkeskommunen.
Minst 80 prosent av husstandene i fylket som tilbys bredbånd gjennom denne støtteordningen, skal være husstander som mangler et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller har bredbånd med en nedlastningshastighet i intervallet 10-30 Mbit/s basert på Telenors kobbernett.
Kriteriene var de samme for både den ordinære bevilgningen og ekstrabevilgningen i revidert budsjett. For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.
2020
Fylkeskommunene har overtatt ansvaret med å forvalte ordningen i eget fylke
Fylkeskommunen melder støtteordningen inn under gruppeunntaksforordning (GBER)
Fylkeskommunene melder inn støtteordningen under GBER for ett kalenderår.
Nkom har en aktiv faglig veilederrolle for bruken av støttemidlene, blant annet når det gjelder spørsmål om statsstøtteregelverket og tredjepartstilgang.
Samme rammebetingelser og vilkår for bruk av midlene som i 2019
Rammene for ordningen gjøres kjent i et oppdragsbrev til hvert fylke, sammen med en kunngjøring av tildelt beløp.
Det er gjort noen endringer i kriteriene rundt fordelingsnøkkel
Fordelingsnøkkel 2020
Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.
Endringer fra 2019 til 2020
Følgende punkter ble fjernet i 2020:
Kravet til at minst 80 prosent av husstander i fylket som tilbys bredbånd gjennom ordningen, må mangle tilbud om bredbånd med minst 10 Mbit/s nedlastningshastighet, eller ha bredbånd med nedlastningshastighet i intervallet 10 – 20 Mbit/s, basert på Telenors kobbernett.
Reservasjonen mot å tildele støttemidler til kommuner som ikke oppfyller kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg.
Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.
Kravene i ordningen fra 2018 og frem til 2021 er i hovedsak slik for både ordinære bevilgninger og ekstrabevilgninger i de enkelte år.
Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER).
Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s eller høyere.
100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte.
Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår.
Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler.
Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder.
2022
Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2021
Retningslinjer og øvrige krav er også i all hovedsak lik 2020 – ordningen
Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, og estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene.
Endringer fra 2021 til 2022
Kravene i ordningen er i hovedsak de samme som i 2021, men følgende punkt ble endret i 2022:
Støttemidler skal gå til utbygging bredbånd med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s og 10 Mbit/s opp eller høyere.
Kravet til lokale bidrag økes fra 25 % til 30 % av tilskuddssummen som fylkeskommunen får tildelt av departementet.
Nytt i ordningen for 2022
Fylkeskommunen må ta direkte kontakt med utbyggere som har tatt på seg dekningsforpliktelse etter 5G-auksjonen september 2021, for å undersøke deres eventuelle utbyggingsplaner i de aktuelle områdene.
2023
Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2022
Ny versjon av GBER gir en del endringer av ordningen sammenlignet med 2022
Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene, og andel kommuner med sentralitetsindeks 5 eller 6.
Endringer fra 2022 til 2023
Det ble noen vesentlige endringer i ordningen fra 2022 til 2023, spesielt knyttet til hastighetskravene.
Ny terskelverdi hvor kravet er at i områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 100 Mbit/s, så skal nytt tilbud være på minimum 300 Mbit/s ned og 100 Mbit/s opp.
Det er også en terskelverdi for områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 30 Mbit/s. Her skal nytt tilbud være på minimum 100 Mbit/s ned og en fordobling av eksisterende hastighet opp.
Det er nå mulig å gi støtte til drift i tillegg til investeringer.
Kravet til investeringer skjerpes ved at støtten må medføre markant forbedring i det støttede nettet.
Nkom gjennomfører for første gang nasjonal høring av dekning og kommersielle utbyggingsplaner. Mobiloperatørene følges spesielt godt opp med tanke på kommersielle planer knyttet til 5G – rabatten. Fylkeskommunen gis anledning til å gjennomføre supplerende høringer.
2024
Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2023
Bruker ny versjon av GBER, men har kun mindre endringer sammenlignet med versjonen i ordningen fra 2023.
Fordelingsnøkkelen for 2024 var basert på 50% vekting på manglende dekning for 100 Mbit/s i spredtbygde strøk, og 50% vekting på kostnader knyttet til utbygging av 100 Mbit/s. I motsetning til 2023 – ordningen er det ingen vekting knyttet til kostnader for utbygging av gigabit eller sentralitetsindeks.
Endringer fra 2023 til 2024
Ordningen for 2024 bygger i stor grad på ordningen fra 2023 med få endringer, med unntak av at kravet til lokal medfinansiering er tatt bort. Det oppfordres imidlertid til at en fortsatt har lokale bidrag for at midlene skal komme flest mulig adresser til nytte.
For ordningen 2024 er det tatt i bruk ny versjon av GBER sammenlignet med 2023, men endringene i GBER fra 2023 til 2024 – ordningen er av mindre karakter sammenlignet med endringene fra 2022 til 2023. Eksempelvis er kravene til å være støtteberettiget de samme i ordningen for 2024 sammenlignet med 2023.
Reglene om offentlig støtte før endringen av GBER i norsk rett juni 2022
Fra GBER artikkel 52 og kapitlene I til III, sammenfattes kravene til lovlig støtte i følgende underpunkter som vi informerer om her. Dette er ikke å anse som en uttømmende beskrivelse av regelverket, men en sammenfatning av de viktigste punktene.
ESA sine retningslinjer slik de lød før endringen juni 2022, kan anvende som et supplement til forståelsen av regelverket i GBER. De kan leses her.
Årlig foretar Nkom en kartlegging av bredbåndsdekningen på husstandsnivå i Norge, også kalt dekningsundersøkelsen. På bakgrunn av denne informasjonen produseres det kartgrunnlag over bredbåndsdekningen for hver enkelt kommune. For å anvende støttemidlene, må prosjekteier undersøke at det ikke for det aktuelle området allerede foreligger et bredbåndstilbud eller planer om kommersiell utbygging de nærmeste tre årene.
Hva er eksisterende infrastruktur i området?
Dersom det finnes tilbud til husholdninger og virksomheter med en hastighet på 30 Mbit/s eller høyere per i dag, så er det ikke grunnlag for å bygge ut med offentlig støtte. Dersom det eksisterende tilbudet har lavere hastighet, så kan det være grunnlag for å bygge ut med offentlig støtte.
Kartlegging av utbyggingsplaner i de kommende 3 år
Det må kartlegges med en høring i markedet, om det foreligger planer for å bygge ut bredbånd med en nedlastningshastighet på 30Mbit/s eller høyere, definert som Neste Generasjons Aksessnett (NGA), i det aktuelle området.
Høringen skal gjøres ved en veiledende kunngjøring på Doffin i minst fire uker. I tillegg kan det også tas kontakt med bredbåndstilbydere som opererer i området.
Definisjon av investeringskostnader
Investeringskostnader er kostnader til utbygging av bredbånd, og ikke drift. (GBER art. 52. nr 2) Midler fra den offentlig støtteordningen kan ikke gå til kostnader akkumulert i planleggingsfasen av et utbyggingsprosjekt, eller til drift/vedlikehold av bredbåndsnett.
Investeringskostnader som kan få støtte er definert som kostnader til utbygging av:
passiv bredbåndsinfrastruktur
bredbåndsrelatert bygge- og anleggsarbeid
grunnleggende bredbåndsnett
neste generasjons aksessnett (NGA)
Krav til anskaffelsesprosessen
Prosessen med å finne tilbyder som kan bygge ut og operere infrastrukturen, skal gjennomføres i henhold til nasjonale regler om offentlige anskaffelser og GBER art. 52 pkt. 4. Overordnet skal det være en prosess som er åpen, ikke-diskriminerende og gir likebehandling, med objektive evalueringskriterier. Produktet som etterspørres skal være teknologinøytralt.
Anskaffelsen skal gjøres på bakgrunn av det mest økonomisk fordelaktig tilbud. I enkelte tilfeller med få tilbud, så må tilbudene vurderes av et kompetent eksternt organ. Ved anskaffelser for å finne en tilbyder som skal bygge ut og operere infrastruktur, er det ikke tillatt å benytte prosesser med begrenset tilbudskonkurranse/anbudskonkurranse, eller å benytte konsesjonskontrakt som avtalegrunnlag.
Krav til grossisttilgang
Grossisttilgang er tredjepartstilgang/engrostilgang til infrastruktur.
I GBER artikkel 2 punktene 135-139 og artikkel 52 punkt 5, beskrives hva som ligger i kravet til grossist-tilgang. Oppsummert må tilbyder/utbygger som mottar offentlig støtte til utbygging av bredbåndsinfrastruktur, tilby bredest mulig aktiv og passiv grossisttilgang på rimelige og ikke-diskriminerende vilkår.
Valgmuligheter for sluttbruker
Bakgrunnen for kravet til grossisttilgang er at andre operatører i markedet skal kunne være med å konkurrere på produkter med den valgte tilbyder. Dette skaper en sunn konkurranse, valgmuligheter for sluttbruker og motvirker regionale monopol i markedet.
Grossisttilgang i minst sju år
Grossisttilgang skal gis i minst sju år, mens rettigheten til grossisttilgang til føringsvei og stolper skal ikke være tidsavgrenset.
Bredest mulig aktiv og passiv grossisttilgang
Bredest mulig grossisttilgang inkluderer, med utgangspunkt i nåværende teknologi, minst følgende produkter:
Fibernett: Tilgang til føringsvei, stolper, mørk fiber, fysisk eller virtuell fysisk tilgang til aksesslinjen (VULA) og bitstrømstilgang.
Kabel-TV-nett: Tilgang til føringsvei og stolper, og bitstrømstilgang.
Passiv nettinfrastruktur: Tilgang til føringsvei, stolper, mørk fiber, fysisk eller virtuell fysisk tilgang til aksesslinjen.
xDSL-baserte bredbåndsnett (kobber): Fysisk tilgang til aksesslinjen, bitstrømstilgang.
Mobilnett og faste trådløse nett: bitstrømstilgang, tilgang til master, til backhaul-nett.
Satellittbasert kommunikasjon: bitstrømstilgang.
Plikt til etablering av ekstra kapasitet i føringsveier
Der det gis offentlig støtte til etablering av føringsvei i bakken, skal den være stor nok til å romme minst ett ekstra kablet nett. Kapasiteten i slike føringsveier skal være tilstrekkelig til at det ekstra nettet kan bygges ut med enten punkt-til-punkt, eller punkt-til-multipunkt topologi, uavhengig av hvilken topologi utbygger selv velger.
Plikten til å etablere ekstra kapasitet i føringsveier gjelder også kablede deler av nett, der siste strekningen til sluttkunden er basert på for eksempel mobil- eller fast trådløs teknologi.
Kontraktsmaler for grossisttilgang
Bredbåndsbransjen har i samarbeid med Nkom utarbeidet et sett med kontraktsmaler for grossisttilgang. Kontraktsmalene kan benyttes som utgangspunkt for utarbeidelse av en avtale mellom utbygger og tilgangskjøpere i statsstøttede bredbåndsnett. Kontraktsmalene ligger som en samlet nedlastning og kan hentes ned her.
Rimelige og ikke-diskriminerende vilkår
Prisen for grossisttilgang skal bygge på prinsipper som står i prisveilederen. Salg til sluttbruker kan først finne sted 4 uker etter at standardavtaler har ligget lett tilgengelig på tilbyders nettsider. Forutsetningen for rimelige og ikke-diskriminerende vilkår, er at utbygger tilbyr tilgang for tilgangskjøpere i minst 6 måneder, før tjenesten kobles opp overfor sluttbrukerne.
Anskaffelsesprosessen
Utbygger må redegjøre overfor prosjekteier hvordan kravene om tilgangsforpliktelser skal oppfylles, eksempelvis i tilbudsskjema.
Tekstforslag til utbyggingskontrakter
Nkom har utarbeidet forslag til tekster som anbefales å brukes i kontrakter som inngås for utbygging av statsstøttet bredbåndsnett. Forslagene er utarbeidet slik at de klargjør ansvarsforholdet partene har, og sikrer at reglene for offentlig støtte er oppfylt. I dokumentet "Forslag kontraktstekster" ligger følgende forslag til punkter:
Kontraktsforslag innledningsvis som regulerer motstrid mellom ulike dokumenter
Kontraktsforslag om krav etter støtteregelverket
Kontraktsforslag om plikt til å gi nødvendig informasjon i forhold til støtteregelverket (gjelder for støtteordningen til og med tildeling 2019)
Kontraktsforslag om plikt til å gi nødvendig informasjon i forhold til støtteregelverket (gjelder for støtteordningen fra og med tildeling 2020)
Følgende vedlegg bør inntas i kontrakten mellom fylkeskommune/kommune og utbygger:
KDDs retningslinjer for det året støtten blir tildelt
ESA-notifiseringen (dersom støtten er gitt i tråd med denne)
GBER
Rapportering
Sluttrapportering for midler tildelt etter 2020
Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige.
For midler tildelt i 2020, er siste frist for sluttrapportering 18. april 2022.
For midler tildelt i 2021 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2023.
For midler tildelt i 2022 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2024.
For midler tildelt i 2023 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2025.
Unntak fra fastsatt frist for rapportering kan bare gis av KDD.
Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige, og senest to år etter at midlene er utbetalt. Dersom prosjektene ikke er ferdigstilt innen fristen, skal fylkeskommunen melde fra om dette med en ferdigstillelsesplan innen samme frist.
Fylkeskommunene får tildelt statlige midler etter en fordelingsnøkkel som utarbeides årlig av KDD, i samråd med Nkom. Det kan velges ulike prosedyrer for utvelgelse av utbyggingsområder som får støtte. Noen fylkeskommuner velger en søknadsbasert ordning fra kommunene, andre fylkeskommuner gjennomfører kartleggingen selv. Uansett valg av prosedyre, er det fylkeskommunen som må sikre at områdene som blir valgt ut, er støtteberettigede.
I forbindelse med utvelgelse av utbyggingsområder, så må det gjøres et grundig forberedende arbeid. Begrunnelsen for dette ligger i de rettslige kravene fra ESA. Vi gir deg her hovedpunktene for det forberedende arbeidet.
Det må lages et kartomriss av det aktuelle området, og skaffes en oversikt over antall fastboende og virksomheter i området. Fra 2023 er det også krav om adresselister.
Det må gjennomføres en offentlig høring for å kartlegge om det foreligger kommersielle planer for utbygging i det aktuelle området. Fra 2023 kan en basere seg på Nkom sin høring.
Det må gjøres en grundig kartleggingsprosess for å få et mest mulig riktig og reelt kostnadsestimat.
Det må kartlegges hvilke tilleggsløsninger som finnes for finansiering. I Norge er det stilt krav om at det skal være et lokalt bidrag. Størrelsen varierer etter tildelingsår..
Lokalt bidrag består av støtte fra fylke, kommune, private aktører og egeninnsats (dugnad).
Nasjonalt bredbåndsråd (NBR) har i 2018 fastsatt satser for personinnsats, timesats, sats for graving av grøfter. Satsene fremkommer i de nasjonale retningslinjene for ordningen det aktuelle året.
Det er fylkeskommunene som avgjør hvordan tilskuddsmidler skal benyttes i eget fylke.
For det aktuelle prosjektet vil opplysningene som er fremskaffet, være viktig grunnlagsinformasjon for prosessen videre. Nkom presiserer at detaljert informasjon videre i denne artikkelen også må leses nøye.
Informasjonsfilm
Nkom har laget en kort informasjonsfilm som gir deg en rask oversikt over offentlig støtte til bredbåndsutbygging.
Merk følgende, fra og med 2022 er det et nytt krav om at støtten som tildeles må gi minimum 100 Mbit/s. I filmen ved 1 minutt og 17 sekunder sies det 30 Mbit/s, det skal fra 2022 være 100 Mbit/s. Dette kravet er i 2023 ytterligere skjerpet.
Abonner på vårt nyhetsbrev. Velg hvilke saker du ønsker informasjon om. Så holder du deg oppdatert og får nyhetsvarsel fra oss hver gang vi sender ut viktige nyheter.