Informasjonsbrosjyre til fylkeskommuner

Vi  samlet nødvendig og nyttig informasjon for fylkeskommuner og kommuner for 2014 - 2023 om offentlig støtte til bredbåndsutbygging i et par brosjyrer. Brosjyrene finner du her både som nedlastbar pdf, under rapporter og dokumenter, og bladbar på nett. Den samme informasjonen finner du også her på denne siden.

Bladbar informasjonsbrosjyre om offentlig støtte til bredbåndsutbygging
Bladbar informasjonsbrosjyre om "Krav til statsstøtte trådløse bredbåndsaksessnett"

Dekningskart og dekningsinformasjon fra Nkom

Kartløsningen for dekningsundersøkelsen finner du her.

I kartløsningen er det mulig å finne detaljert dekningsinformasjon på det enkelte bygg ved å zoome inn. Her ligger det også mulighet for å velge forskjellige kartlag avhengig av teknologi og hastighetsklasser.

Oversikt over tildelinger 2014 - 2024

Tilskuddsordningen 2014 - 2024

Nkom forvaltet den statlige tilskuddsordningen for bredbåndsutbygging fra og med 2014 til og med 2019. Fra 2018 ble ordningen forvaltet av Nkom i samspill med fylkeskommunene. Fra 2020 overtok fylkeskommunene ansvaret for ordningen. Midler som er tildelt i de enkelte år, skal følge kravene og retningslinjene som gjelder for ordningen det året de ble tildelt. (Tabell over midler)

2014 til 2017

2018

  • Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
  • Ordningen var fra 2018 meldt inn under gruppeunntaksforordningen (GBER). 
  • Hver fylkeskommune fikk en økonomisk ramme for tilskudd fordelt etter den faktiske dekningen av bredbåndstilbud i hvert fylke. 
  • Fylkeskommunene håndterte og prioriterte prosjekter innen eget fylket, og sendte en prioritert liste av prosjekter til Nkom med tilskuddsbehov innenfor den økonomiske rammen som hvert fylke hadde fått.

Fordelingsnøkkel 2018

For hvert fylke var det lik vekting av områder uten tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, og antall husholdninger som kun har tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet, i intervallet 10 til 30 Mbit/s.

Krav til ordningen:

  • Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER)
  • Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s.
  • Minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skal prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet.
  • 100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte
  • Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
  • Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår
  • Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler
  • Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

2019

  • Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
  • Ordningen var meldt inn under samme gruppeunntaksforordning (GBER) som i 2018. 
  • Kravene i ordningen var i hovedsak de samme som i 2018
  • Kravet til at minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skulle prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet ble fjernet

Fordelingsnøkkel 2019 

For den ordinære tildelingen i statsbudsjettet, ble fordelingsnøkkelen basert på antall husholdninger i hvert fylke, som enten ikke hadde et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller hadde et tilbud i intervallet 10-30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett. 

I revidert budsjett ble fordelingsnøkkelen basert på de husholdningene som hadde et tilbud under 30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett. 

Endringer fra 2018 til 2019

Følgende punkter var nye i 2019:

  • Prosjekter i kommuner som ikke oppfylte kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg, skulle ikke tildeles støttemidler. 
  • Fylkeskommunene har ansvar for at det skjer en samlet konkurranseutlysning for fylkeskommunen.
  • Minst 80 prosent av husstandene i fylket som tilbys bredbånd gjennom denne støtteordningen, skal være husstander som mangler et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller har bredbånd med en nedlastningshastighet i intervallet 10-30 Mbit/s basert på Telenors kobbernett.

Kriteriene var de samme for både den ordinære bevilgningen og ekstrabevilgningen i revidert budsjett. For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

2020

  • Fylkeskommunene har overtatt ansvaret med å forvalte ordningen i eget fylke
  • Fylkeskommunen melder støtteordningen inn under gruppeunntaksforordning (GBER)
  • Fylkeskommunene melder inn støtteordningen under GBER for ett kalenderår.
  • Nkom har en aktiv faglig veilederrolle for bruken av støttemidlene, blant annet når det gjelder spørsmål om statsstøtteregelverket og tredjepartstilgang.
  • Samme rammebetingelser og vilkår for bruk av midlene som i 2019
  • Rammene for ordningen gjøres kjent i et oppdragsbrev til hvert fylke, sammen med en kunngjøring av tildelt beløp.
  • Det er gjort noen endringer i kriteriene rundt fordelingsnøkkel

Fordelingsnøkkel 2020

Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.

Endringer fra 2019 til 2020

Følgende punkter ble fjernet i 2020:

  • Kravet til at minst 80 prosent av husstander i fylket som tilbys bredbånd gjennom ordningen, må mangle tilbud om bredbånd med minst 10 Mbit/s nedlastningshastighet, eller ha bredbånd med nedlastningshastighet i intervallet 10 – 20 Mbit/s, basert på Telenors kobbernett.
  • Reservasjonen mot å tildele støttemidler til kommuner som ikke oppfyller kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg.

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema.

2021

  • Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2020
  • Retningslinjer og øvrige krav er også i all hovedsak lik 2020 – ordningen. 

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

Fordelingsnøkkel 2021

Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.

Kravene i ordningen fra 2018 og frem til 2021 er i hovedsak slik for både ordinære bevilgninger og ekstrabevilgninger i de enkelte år.

  • Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER).
  • Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s eller høyere.
  • 100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte.
  • Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
  • Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår.
  • Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler.
  • Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder.

2022

  • Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2021
  • Retningslinjer og øvrige krav er også i all hovedsak lik 2020 – ordningen

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

Fordelingsnøkkel 2022

Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, og estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene.

Endringer fra 2021 til 2022

Kravene i ordningen er i hovedsak de samme som i 2021, men følgende punkt ble endret i 2022:

  • Støttemidler skal gå til utbygging bredbånd med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s og 10 Mbit/s opp eller høyere.
  • Kravet til lokale bidrag økes fra 25 % til 30 % av tilskuddssummen som fylkeskommunen får tildelt av departementet.

Nytt i ordningen for 2022

Fylkeskommunen må ta direkte kontakt med utbyggere som har tatt på seg dekningsforpliktelse etter 5G-auksjonen september 2021, for å undersøke deres eventuelle utbyggingsplaner i de aktuelle områdene.

2023

  • Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2022
  • Ny versjon av GBER gir en del endringer av ordningen sammenlignet med 2022
  • Nasjonal høring gjennomføres av Nkom

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

Fordelingsnøkkel 2023

Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene, og andel kommuner med sentralitetsindeks 5 eller 6.

Endringer fra 2022 til 2023

Det ble noen vesentlige endringer i ordningen fra 2022 til 2023, spesielt knyttet til hastighetskravene.

  • Ny terskelverdi hvor kravet er at i områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 100 Mbit/s, så skal nytt tilbud være på minimum 300 Mbit/s ned og 100 Mbit/s opp.
  • Det er også en terskelverdi for områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 30 Mbit/s. Her skal nytt tilbud være på minimum 100 Mbit/s ned og en fordobling av eksisterende hastighet opp.
  • Det er nå mulig å gi støtte til drift i tillegg til investeringer.
  • Kravet til investeringer skjerpes ved at støtten må medføre markant forbedring i det støttede nettet.
  • Nkom gjennomfører for første gang nasjonal høring av dekning og kommersielle utbyggingsplaner. Mobiloperatørene følges spesielt godt opp med tanke på kommersielle planer knyttet til 5G – rabatten. Fylkeskommunen gis anledning til å gjennomføre supplerende høringer.

 

2024

  • Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2023
  • Bruker ny versjon av GBER, men har kun mindre endringer sammenlignet med versjonen i ordningen fra 2023.
  • Nasjonal høring gjennomføres av Nkom

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer her.

Fordelingsnøkkel 2024

Fordelingsnøkkelen for 2024 var basert på 50% vekting på manglende dekning for 100 Mbit/s i spredtbygde strøk, og 50% vekting på kostnader knyttet til utbygging av 100 Mbit/s. I motsetning til 2023 – ordningen er det ingen vekting knyttet til kostnader for utbygging av gigabit eller sentralitetsindeks.

Endringer fra 2023 til 2024

Ordningen for 2024 bygger i stor grad på ordningen fra 2023 med få endringer, med unntak av at kravet til lokal medfinansiering er tatt bort. Det oppfordres imidlertid til at en fortsatt har lokale bidrag for at midlene skal komme flest mulig adresser til nytte.

For ordningen 2024 er det tatt i bruk ny versjon av GBER sammenlignet med 2023, men endringene i GBER fra 2023 til 2024 – ordningen er av mindre karakter sammenlignet med endringene fra 2022 til 2023. Eksempelvis er kravene til å være støtteberettiget de samme i ordningen for 2024 sammenlignet med 2023.

Reglene om offentlig støtte før endringen av GBER i norsk rett juni 2022

Rapportering

Sluttrapportering for midler tildelt etter 2020

Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige.

For midler tildelt i 2020, er siste frist for sluttrapportering 18. april 2022.
For midler tildelt i 2021 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2023.
For midler tildelt i 2022 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2024.
For midler tildelt i 2023 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2025.

Unntak fra fastsatt frist for rapportering kan bare gis av KDD.

Mal for sluttrapportering av 2020-midler senere

Sluttrapportering for midler tildelt før 2020

Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige, og senest to år etter at midlene er utbetalt. Dersom prosjektene ikke er ferdigstilt innen fristen, skal fylkeskommunen melde fra om dette med en ferdigstillelsesplan innen samme frist.

Mal for sluttrapportering av midler fra 2018 og 2019

Krav til bruk av søknadsmidler

Fylkeskommunene får tildelt statlige midler etter en fordelingsnøkkel som utarbeides årlig av KDD, i samråd med Nkom. Det kan velges ulike prosedyrer for utvelgelse av utbyggingsområder som får støtte. Noen fylkeskommuner velger en søknadsbasert ordning fra kommunene, andre fylkeskommuner gjennomfører kartleggingen selv. Uansett valg av prosedyre, er det fylkeskommunen som må sikre at områdene som blir valgt ut, er støtteberettigede. 

I forbindelse med utvelgelse av utbyggingsområder, så må det gjøres et grundig forberedende arbeid. Begrunnelsen for dette ligger i de rettslige kravene fra ESA. Vi gir deg her hovedpunktene for det forberedende arbeidet. 

  • Det må lages et kartomriss av det aktuelle området, og skaffes en oversikt over antall fastboende og virksomheter i området. Fra 2023 er det også krav om adresselister.
  • De må lages en oversikt over den eksisterende dekningen i det aktuelle området.
    Kartgrunnlaget for en slik oversikt, kan hentes ut av den årlige dekningsundersøkelsen som Nkom utarbeider.
  • Det må gjennomføres en offentlig høring for å kartlegge om det foreligger kommersielle planer for utbygging i det aktuelle området. Fra 2023 kan en basere seg på Nkom sin høring.
  • Det må gjøres en grundig kartleggingsprosess for å få et mest mulig riktig og reelt kostnadsestimat. 
  • Det må kartlegges hvilke tilleggsløsninger som finnes for finansiering. I Norge er det stilt krav om at det skal være et lokalt bidrag. Størrelsen varierer etter tildelingsår..
    Lokalt bidrag består av støtte fra fylke, kommune, private aktører og egeninnsats (dugnad).
    Nasjonalt bredbåndsråd (NBR) har i 2018 fastsatt satser for personinnsats, timesats, sats for graving av grøfter. Satsene fremkommer i de nasjonale retningslinjene for ordningen det aktuelle året. 
  • Det er fylkeskommunene som avgjør hvordan tilskuddsmidler skal benyttes i eget fylke.

For det aktuelle prosjektet vil opplysningene som er fremskaffet, være viktig grunnlagsinformasjon for prosessen videre. Nkom presiserer at detaljert informasjon videre i denne artikkelen også må leses nøye.

Informasjonsfilm

Nkom har laget en kort informasjonsfilm som gir deg en rask oversikt over offentlig støtte til bredbåndsutbygging.

Merk følgende, fra og med 2022 er det et nytt krav om at støtten som tildeles må gi minimum 100 Mbit/s. I filmen ved 1 minutt og 17 sekunder sies det 30 Mbit/s, det skal fra 2022 være 100 Mbit/s. Dette kravet er i 2023 ytterligere skjerpet.