Her finner du informasjon om hvordan arbeidet med nytt nødnett er organisert. Behov for et nytt nødnett 

Nød- og beredskapsbrukerne i Norge er helt avhengig av et effektivt, sikkert og robust kommunikasjonsverktøy for å utføre jobben sin. Dagens nødnett fungerer godt, men har sine begrensninger, og som all annen teknologien har den også begrenset levetid. Arbeidet med et nytt nødnett er i gang. 

Regjeringen besluttet i 2018 at det nye nødnettet skulle realiseres over de kommersielle mobilnettene. Senere ble det besluttet at den nye løsningen skal tilby gruppebasert tale-, data- og videotjenester for nødnettbrukerne. Det nye nødnettet vil styrke kommunikasjonen i totalforsvaret og vil være et viktig prosjekt for nasjonal sikkerhet og beredskap. 

Nkom har fått ansvaret for utviklingen av nytt nødnett 

Regjeringen har nylig flyttet ansvaret for det nye nødnettet fra Justis- og beredskapsdepartementet til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD). DFD har ansvaret for de kommersielle mobilnettene, og forvalter ekomregelverket. 

Vi i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som er underlagt DFD, har fått ansvaret for forprosjektet, gjennomføring og videre drift av det nye nødnettet som skal være på plass fra 2031.  

Nkom skal jobbe tett med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), som fortsatt har ansvar for dagens Nødnett og har gjort et grundig utredningsarbeid om fremtidige løsninger. 

Justisdepartementet er behovseier for nytt nødnett, og har i samråd med berørte departement ansvar for å identifisere, kravstille og forvalte brukerbehov for de ulike brukergruppene av nytt nødnett. 

Du kan finne mer informasjon om beslutningen finnes på regjeringens nettsider

Utredning av et justert konsept  

Regjeringen har bedt Nkom om å utrede en justert løsning, kalt konsept S. En av endringene er at alle de tre mobilnettene skal inngå i løsningen for nytt nødnett på en likeverdig måte fra start. Det vil bidra til økt robusthet, og samtidig legge til rette for fortsatt god konkurranse mellom mobilselskapene.  

Brukerne vil altså kunne fordele seg på de tre mobilnettene, og kunne ha nødnett-abonnement hos mer enn én av dem, dersom man har ekstra behov for tjenestetilgjengelighet. Mulighet for bruk av alternative bærere, som satellitt, kan gi økt tjenestetilgjengelighet og også fungere som reserveløsning.  

Det videre arbeidet med nytt nødnett skal baseres på den til enhver tid best tilgjengelige og oppdaterte teknologien, med tilstrekkelig sikkerhet. Per nå er dette 5G-teknologi og skivedeling. Skivedeling er teknologi i 5G-nett som gjør det mulig å opprette flere virtuelle nettverk på én og samme fysiske infrastruktur. 

Nytt nødnett skal følge teknologisk utvikling, slik at løsningen kan dra nytte av innovasjonen som skjer i markedet. Tilrettelegging for konkurranse og innovasjon vil øke sannsynlighet for utvikling av gode løsninger som dekker nød- og beredskapsbrukernes ulike behov. 

Les mer om hvordan det nye nødnettet blir for brukerne (lenke til Slik blir det nye nødnettet) 

Testaktiviteter i prosjektet 

Testing er viktig i arbeidet med nytt nødnett for å redusere risiko ved å sikre at løsninger og sluttbrukertjenester fungerer som forventet, og ikke minst for å skape en arena for innovasjon.  

Regjeringen har besluttet at alle tre mobilnett skal inngå likeverdig i løsningen. Dette får føringer for hvordan testingen skal integreres mot mobilnettene.  

Nkom utarbeider nå en ny plan for videre prosess, og estimerer oppstart av testaktiviteter tidlig i 2026.  

Samarbeidet med SimulaMet videreføres, og vi ønsker å involvere brukere i testaktiviteter for å sikre at brukerbehov blir ivaretatt.  

Samvirkeffekten skal ivaretas 

Målet er å bygge et så sikkert og robust nytt nødnett som Norge kan tilby. Et nytt nødnett basert på ny teknologi og nye tjenester vil gi et rikere felles situasjonsbilde og raskere informasjonsutveksling. Dette vil styrke samvirket mellom nød- og beredskapsaktørene, og bidra til mer effektiv oppdragshåndtering. Det er viktig at samvirkeeffekten ved nødnett ivaretas i overgang til ny løsning. 

Organisering av arbeidet i Nkom

Det er opprettet en interimledergruppe i Nkom for å sikre fremdriften nå i denne viktige fasen der etatsansvaret flyttes fra DSB til Nkom.

Prosjekteier – Svein Scheie Sundfør (Nkom)
Operativ prosjekteier - Bjørn Erik Eskedal (Nkom)

Bruker- og etatskoordinering hos Nkom: Hans Jørgen Enger (hje@nkom.no)
Fagdirektør – Hilde S. Müller (Nkom)
Prosjektleder forprosjekt: Astrid Arnesen
Prosjektleder utredning: Tom-Bertil Smeby