Digital Services Act (DSA) er EUs felles regelverk for digitale plattformer, og vil i Norge bli gjennomført som digitaltjenesteloven. Plattformene får nå tydeligere plikter for hvordan de håndterer ulovlig og skadelig innhold. De må ha gode ordninger for varsling og oppfølging, og være mer åpne om hvordan innhold og reklame vises. DSA gjelder i hele EU, og i Norge tar vi sikte på at digitaltjenesteloven skal tre i kraft i løpet av 2026. Det er flere myndigheter som vil samarbeide om dette arbeidet.

Les mer: Hva betyr Digital Services Act (DSA) for deg?

Hvem har ansvar?

Ansvaret for de nye internettreglene vil bli delt mellom flere myndigheter, slik at de kan følge opp deler av lovverket på områder de allerede forvalter og har spisskompetanse på. I tillegg er det utpekt en nasjonal koordinator, som vil ha det overordnede ansvaret og sørge for godt samarbeid både nasjonalt og internasjonalt.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)

  • Nasjonal koordinator for DSA i Norge
  • Skal sørge for godt samarbeid og samordning i tilsynsarbeidet mellom myndighetene
  • Skal ta imot og behandle klager fra brukere og organisasjoner
  • Skal føre tilsyn med plattformer som har base i Norge
  • Skal bidra til at reglene praktiseres likt her hjemme som ellers i Europa

Medietilsynet

  • Har ansvar for de delene av DSA som handler om mediemangfold, ytringsfrihet og beskyttelse av barn og unge
  • Skal følge opp hvordan plattformer håndterer ulovlig og skadelig innhold
  • Skal passe på at barn og unge beskyttes mot skadelig innhold og reklame
  • Skal se til at tiltak mot ulovlig innhold ikke går utover retten til å ytre seg og motta informasjon

Datatilsynet

  • Har ansvar for de delene av DSA som handler om personvern og bruk av personopplysninger
  • Skal følge opp reglene om målrettet reklame, profilering og sensitive data
  • Skal passe på at digitale plattformer behandler brukernes opplysninger på en lovlig og trygg måte

Forbrukertilsynet

  • Har ansvar for de delene av DSA som handler om forbrukerrettigheter og markedsføring
  • Skal følge opp at innhold i digitale tjenester ikke villeder og at reklame merkes tydelig
  • Skal passe på at avtalevilkår og markedsføringspraksis er rimelige og rettferdige

 

Hvordan følges reglene opp?

Oppfølgingen vil skje gjennom veiledning, tilsyn, og reaksjoner når reglene brytes. Målet er å gjøre det enkelt å følge reglene – og tydelig hva som skjer hvis man ikke gjør det.

  • Veiledning
    Plattformene får informasjon og støtte, slik at det blir enklere å gjøre riktig.
     
  • Tilsyn 
    Myndighetene kan be om dokumentasjon, undersøke praksis og kontrollere at reglene følges.
     
  • Reaksjoner
    Hvis reglene brytes, kan plattformene holdes ansvarlige gjennom pålegg og sanksjoner.
     
  • Samarbeid 
    I tillegg til å samarbeide nasjonalt, vil norske myndigheter også jobbe sammen med EU-organer og andre lands tilsyn for å sikre en felles praksis på tvers av landegrensene.

Veien videre

Forordningen for digitale tjenester (DSA) gjelder allerede i EU, men er ennå ikke gjennomført i norsk rett. Det er Digitaliserings‑ og forvaltningsdepartementet (DFD) som har ansvaret for å utarbeide og fremlegge lovforslaget om digitale tjenester (digitaltjenesteloven). Det er foreslått at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet får rollen som nasjonal koordinator, og Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Medietilsynet får ansvar innenfor sine respektive områder. 

Arbeidet med å forberede veiledning, rutiner og tilsynsordninger pågår parallelt med behandlingen av lovforslaget. Målet er at alt skal være på plass når loven trer i kraft, slik at plattformene vet hva som kreves av dem og brukerne får den tryggheten loven gir dem rett på.