Hopp til hovedinnhold

Digital inkludering

Alle skal ha mulighet til å delta i det digitale samfunnet. Digital inkludering handler om å sikre at tjenester, teknologi og informasjon er tilgjengelig og forståelig for alle, uavhengig av alder, funksjonsevne, språk eller digital kompetanse.

Hele 600.000 nordmenn er ikke digitale eller har lav digital kompetanse. Nkom arbeider for å sikre at sårbare grupper med risiko for digital utenforskap skal kunne nyttiggjøre seg av gode, rimelige og trygge ekomtjenester.

I takt med at stadig flere offentlige og private tjenester blir digitale, øker behovet for tilgang, forståelse og bruk av teknologi. Digital inkludering handler om å sørge for at ingen blir stående igjen – og at alle gis mulighet til å delta i det digitale samfunnet. Det er et samfunnsansvar å sørge for støtte og hjelp dem som står i fare for å falle utenfor. 

Digitalt utenforskap har store konsekvenser for den enkelte, men også for samfunnet. Blir for mange stående utenfor den digitale utviklinga, er det fare for at eksisterende skiller i samfunnet blir forsterket.

Barrierene for deltakelse kan være mange, manglende tilgang til nett og utstyr, manglende ferdigheter, lite brukervennlige digitale tjenester og mangel på universell utforming, For å skape et inkluderende samfunn arbeider myndigheter, privat næringsliv og interesseorganisasjoner for å tilrettelegge for økt digital deltakelse, så vel som analoge tilbud for dem som ikke kan eller vil benytte digitale tjenester. 

Hva er digitalt utenforskap og hvem rammes?

Digital inkludering handler om at alle skal kunne delta i samfunnet på likeverdige vilkår, også på digitale arenaer. Samfunnsutviklingen kjennetegnes av høy endrings- og omstillingstakt med økt risiko for å falle utenfor. Risiko for digitalt utenforskap kan knyttes til strukturelle barrierer så vel som utfordringer på individnivå. Individuelle forutsetninger for digital inkludering relateres blant annet til alder, helse, livssituasjon, økonomi, utdanning, og språk.

Nasjonalt samarbeid om digital inkludering

Digital inkludering er forankret i nasjonale strategier og lovverk. Det er i samfunnets interesse å minske digital ekskludering og digitale skiller i Norge, og ansvaret for digital inkludering ligger på flere. Myndigheter, bransjen, og frivillige organisasjoner jobber sammen for å finne bedre og mer treffsikre løsninger for digital inkludering.

Prinsipper for inkluderende ekomtjenester

Regjeringen vil frem mot 2030 sikre at alle får ta del i digitaliseringen. Dette er et tydelig mål i Digitaliseringsstrategien. Ekombransjen støtter opp om den felles nasjonale innsatsen for digital inkludering og har i samarbeid med Nkom etablert Prinsipper for inkluderende ekomtjenester. Prinsippene danner utgangspunkt for videre arbeid i bransjen for å sikre at flest mulig kan ta i bruk og nyttiggjøre seg av grunnleggende ekomtjenester.

Nasjonal indeks for digital inkludering (DI-indeks)

For å følge utviklingen i hvor godt vi lykkes med digital inkludering, har Nkom og Digdir v/Uu-tilsynet utarbeidet en nasjonal DI-indeks. Den gir en indikasjon på hvordan folk tar del i den digitale hverdagen, og viser hvilke områder som har behov for økt innsats.