Marked 3a og 3b lokal og sentral tilgang til faste aksessnett
Marked 3a og 3b er grossistmarkeder for henholdsvis lokal og sentral tilgang til faste aksessnett. Telenor er utpekt som tilbyder med sterk markedsstilling og pålagt særskilte forpliktelser i begge markedene. Her finner du Nkoms gjeldende vedtak, oppfølging av gjeldende regulering og status på arbeidet med oppdatert regulering i marked 3a og 3b
Hva omfatter marked 3a og 3b?
Marked 3a består av grossistprodukter som tilbydere i sluttbrukermarkedet bruker for å kunne tilby fast bredbånd. Grossistproduktene kjennetegnes ved at tilknytningspunktet normalt er nært sluttbruker. Grossistkunden vil selv kunne transportere bredbåndstrafikken videre til punkter mer sentralt i nettet, enten via eget nett eller ved å kjøpe transporttjenester fra den samme grossisttilbyderen eller annen grossisttilbyder av transportkapasitet. Marked 3a omfatter også ikke-fysiske (virtuelle) grossistprodukter.
Marked 3b består av grossistprodukter som tilbydere i sluttbrukermarkedet bruker for å kunne tilby bredbånd for massemarkedsbehov. Grossistproduktene kjennetegnes ved at tilgangen skjer på regionalt eller nasjonalt nivå. Det innebærer at grossistkunder vil ha muligheten til å nå sluttbrukere som er lokalisert i ulike geografiske områder fra ett eller noen få punkter i nettet. Grossistkunder vil kunne tilby bredbåndstilgang uten å foreta betydelig investeringer i infrastruktur og utstyr.
Pågående arbeid
Nkom arbeider nå med nye analyser av bredbåndsmarkedene. Du finner informasjon om dette arbeidet her.
Telenor kunngjorde i slutten av januar 2019 at selskapet har besluttet at kobbernettet
skal avvikles innen utgangen av 2022. Samtidig kunngjorde Telenor at bredbåndskunder som benytter det kobberbaserte aksessnettet, vil få tilbud om erstatningsprodukter i form av fiberbasert eller mobilnettbasert bredbåndsaksess. På bakgrunn av dette vurderer Nkom om det er behov for å gjøre endringer i den gjeldende reguleringen av marked 3a og 3b.
Opphør av Telenors tilgangsplikt til tomme kobbersentraler og sentraler med få aksesser
Frist for å klage på vedtaket er 27. juni.
- Vedtak - Opphør av tilgangsplikt til tomme sentraler i kobbernettet
- Varsel om vedtak - nedleggelse av kobbersentraler
- Høringsnotat - kobbernettet oktober 2022
- Høringssvar fra Telenor
Prisregulering kobberbaserte tjenester
- Klageinnstilling – Telenors klage på vedtak om prisregulering kobber
- Vedtak - Oppdaterte pristak for kobberbaserte tjenester i Marked 3a og 3b
- Klage fra Telenor
- Telias kommentarer til Telenors klage
- GlobalConnects kommentarer til Telenor klage
EØS-notifikasjon
- Comments letter from ESA – Updated price caps for copper in Markets 3a and 3b
- Draft decision updatet price caps for copper in Markets 3a and 3b
- Offentlig versjon av LRIC-modell fast aksess (Zip-fil)
- Varsel om vedtak – oppdaterte pristak for kobberbaserte tjenester
- Høringssvar fra Telenor
- GlobalConnects kommentarer til Telenors høringssvar
- Telias kommentarer til Telenors høringssvar
Endring av Tilleggsvedtak om tilgang til fast trådløst bredbånd
- Varsel om vedtak - endring av Tilleggsvedtak i Marked 3b - Grossisttilgang til fast mobilt bredbånd
- Høringssvar fra Telenor
- Høringssvar fra NextGenTel
- Høringssvar fra Jet Nett AS
- Høringssvar fra eRate
Presisering og endring av vedtakene i marked 3a og 3b
- Presisering og varsel om endringer i marked 3a og 3b, 20. desember 2019
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Høringssvar fra NextGenTel
- Høringssvar fra Telenor
- Høringssvar fra Telia
- Kommentarer fra GlobalConnect til andre høringssvar
- Vedrørende ikke-diskrimineringsforpliktelsen
EØS-notifikasjon
Gjeldende regulering
Kommentarer til varsel om vedtak
Nkom fattet vedtak 20. desember 2018 i marked 3a og 3b. Telenor er utpekt som tilbyder med sterk markedsstilling og pålagt særskilte forpliktelser i begge markeder 15. Nkom har også fattet flere tilleggsvedtak som endrer og utfyller vedtakene i marked 3a og 3b.
Her finner du aktuelle dokumenter knyttet til vedtakene:
Telenors plikt til å opprettholde tilgangen til kobbernettet - Endring av unntaksregel
- Vedtak om ny regulering for unntaket «forholdet utenfor Telenors kontroll» i Marked 3a og 3b
- Varsel om endring av "Vedtak om endring av vedtakene i Marked 3a og 3b - plikt til å opprettholde tilgang til kobberbaserte aksessnett"
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Høringssvar fra Telenor
- Høringssvar fra Telia
- Klage fra GlobalConnect
- Klage fra Telenor
Telenors plikt til å opprettholde tilgang til kobbernettet – Endring mht. «POTS-only»-sentraler
- Vedtak om endring av kobbervedtaket – «POTS-only»-sentraler
- Draft decision: Decommission and physical removal of POTS-only sites
- Kommentarer fra ESA, 30. mars 2022
- Sanering av «POTS-only»-sentraler - Varsel om endring av «Vedtak om endring av vedtakene i Marked 3a og 3b – plikt til å opprettholde tilgang til kobberbaserte aksessnett
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Høringssvar fra Telenor
Prisregulering fast trådløst bredbånd
- Brev om resultat av marginskvistest for fast trådløst bredbånd
- Klageinnstilling – Telenors klage på vedtak om prisregulering for FMBB
- Vedtak om prisregulering av fast trådløst bredbånd, 30. november 2021
- Vedlegg 8 Marginskvisprinsipper for fast trådløst bredbånd
- Using and updating the fixed mobile broadban margin squeeze testing tool
- Public MST v1.1
- Svarbrev og kommentarer fra ESA
- Klage fra Telenor (Frist for å kommentere klagen fra Telenor er 24. januar 2022)
- Kommentarer fra JetNett til klage fra Telenor
- Varsel om vedtak – Prisregulering og krav om regnskapsmessig skille Fast mobilt bredbånd, 11 juni 2021
- Prinsipper for bruk av marginskvistest for fast mobilt bredbånd
- Modelldokumentasjon
- Marginskvismodell
- Høringssvar fra Fjordkraft
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Høringssvar fra JetNett
- Høringssvar fra NextGenTel
- Høringssvar fra RiksTV
- Høringssvar fra Telenor
- Høringssvar fra eRate
- Kommentar til høringssvar fra eRate
- Kommentar til høringssvar fra Telenor
- Varsel om prisregulering av Fast mobilt bredbånd, 13. oktober 2020
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Høringssvar fra Telenor
Prisregulering av VULA fiber
- Vedtak om prisregulering av VULA fiber, 23. august 2021
- Vedlegg 9: Marginskvisprinsipper for VULA fiber
- Klage fra Telenor, 13. september 2021
- Kommentarer fra RiksTV, 8. oktober 2021
- Klageinnstilling - Telenors klage, 27. oktober 2021
- Draft decision on price regulation for VULA fibre, 15. juni 2021
- Annex 9: Margin squeeze test principles for VULA fibre
- Respons fra ESA, 9. juli 2021
- Varsel om prisregulering av VULA fiber i M3a, 19. januar 2021
- Høringsinnspill fra GlobalConnect
- Høringsinnspill fra NextGenTel
- Høringsinnspill fra RiksTV
- Høringsinnspill fra Telenor
Vedtak om endring av vedtakene i marked 3a og 3b, 13. november 2020
Vedtak om endring av vedtakene i marked 3a og 3b, 2. september 2020
- Vedtak om plikt til å opprettholde tilgang
- Klage fra GlobalConnect
- Klage fra Motorola Solutions
- Klage fra Telenor
- Kommentarer fra Motorola
- Klageinnstilling - GlobalConnects klage på Nkoms endringsvedtak i marked 3a og 3b
- Klageinnstilling - Motorolas klage på Nkoms endringsvedtak i marked 3a og 3b
- Klageinnstilling - Telenors klage på Nkoms endringsvedtak i marked 3a og 3b
Tilleggsvedtak i marked 3a - krav til VULA fiber
- Tilleggsvedtak i marked 3a - fastsettelse av endelig krav til VULA fiber, 31. mars 2020
- Klage fra GlobalConnect
- Varsel om tilleggsvedtak i marked 3a - fastsettelse av endelige krav til VULA fiber, 2. september 2019
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Høringssvar fra NextGenTel
- Høringssvar fra Telenor
- Høringssvar fra Telia
- Kommentarer fra Telenor til andre høringssvar
Tilleggsvedtak i marked 3b - Fast mobilt bredbånd
- Tilleggsvedtak om tilgang til Fast mobilt bredbånd, 2. september 2020
- Klage fra GlobalConnect
- Klage fra Telenor
- Klageinnstilling - Telenors klage på Nkoms tilleggsvedtak om tilgang til Fast mobilt bredbånd
- Klageinnstilling - GlobalConnects klage på Nkoms tilleggsvedtak om tilgang til Fast mobilt bredbånd
- Varsel om tilleggsvedtak i marked 3b - Fast mobilt bredbånd, 28. november 2019
- Høringssvar fra Fjordkraft
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Høringssvar fra NextGenTel
- Høringssvar fra Telenor
- Kommentarer fra GlobalConnect til andre høringssvar
- Kommentarer fra Telenor til andre høringssvar
EØS-notifikasjon
- Draft decision M3b – Wholesale Access to fixed mobile broadband, 30 June 2020
- Kommentarer fra ESA, 23. juli 2020
Vedtak i marked 3a, 20. desember 2018
- Oversendelsesbrev
- Vedtak i marked 3a
- Vedlegg 1 Markedsanalyse
- Vedlegg 2 Resultat av høring
- Vedlegg 3 Conseptual approach to upgrading Nkom’s LRIC model
- Vedlegg 4 Documentation of Nkom’s vAcc2.3 model
- Vedlegg 5 Modelling the costs of copper networks in the Norwegian context
- Vedlegg 6 Tekniske spesifikasjoner for VULA CU Bilag 2.10
- Vedlegg 6 Tekniske spesifikasjoner for VULA CU Bilag 2.11
- Vedlegg 6 Tekniske spesifikasjoner for VULA CU VULA ISP
- Vedlegg 7 Prosessbeskrivelse for anmodning om lokasjonsdata
- Vedlegg 8 Kommentarer fra ESA
Vedtak i marked 3b, 20. desember 2018
- Oversendelsesbrev
- Vedtak i marked 3b
- Vedlegg 1 Markedsanalyse
- Vedlegg 2 Resultat av høring
- Vedlegg 3 Prinsipper for bruk av marginskvistester for fiber i Marked 3b
- Vedlegg 4 Conseptual approach to upgrading Nkom’s LRIC model
- Vedlegg 5 Documentation of Nkom’s vAcc2.3 model
- Vedlegg 6 Modelling the costs of copper networks in the Norwegian context
- Vedlegg 7 Kommentarer fra ESA
Klager på begge vedtak
- Klage fra Broadnet
- Klage fra NextGenTel
- Klage fra Telenor
- Kommentarer fra Broadnet
- Kommentarer fra NextGenTel
- Nkoms innstilling til Telenors klage
- Nkoms innstilling til Broadnets klage
- Nkoms innstilling til NextGenTels klage
Oppfølging av gjeldende regulering
Her finner du dokumenter knyttet til Nkoms arbeid med oppfølging av vedtakene i marked 3a og 3b.
Resultater fra marginskvistester
For tilgang til fiberbaserte aksessnett er Telenor pålagt prisregulering i form av en forpliktelse om å tilby tilgang til priser som innebærer at kjøper av tilgang ikke settes i marginskvis. For å sikre at denne prisreguleringen overholdes, gjennomfører Nkom marginskvistester og bruttomargintester. Marginskvistesten skal sikre at en effektiv, alternativ tilbyder kan replikere en portefølje med Telenors kommersielt mest attraktive fiberbaserte sluttbrukerprodukter. Telenor må i tillegg oppfylle bruttomargintester for alle enkeltstående fiberprodukter i sluttbrukermarkedet.
Resultater fra Nkoms halvårlige tester finner du her:
Resultat-dokumenter
Resultat av marginskvistest for lokal tilgang til fast aksessnett, 29. mai 2024
Resultat av marginskvistest for lokal tilgang til fast aksessnett, 11. desember 2023
Resultat av marginskvistest for lokal tilgang til fast aksessnett, 30. juni 2023
Resultat av marginskvistest for lokal tilgang til fast aksessnett, 15. november 2022
Resultat av marginskvistest for lokal tilgang til fast aksessnett, 22. april 2022
Resultat av marginskvistest for lokal tilgang til faste aksessnett, 15. november 2021
Resultat av marginskvistest for sentral tilgang til faste aksessnett, 23. oktober 2020
Resultat av marginskvistest for sentral tilgang til faste aksessnett, 31. mars 2020
Resultat av marginskvistest for sentral tilgang til faste aksessnett, 5. november 2019
Resultat av marginskvistest for sentral tilgang til faste aksessnett, juni / juli 2019
Resultat av marginskvistest for fiberbasert Bredbåndsaksess, 30. januar 2019
Vedtak om pålegg om retting av tilgangspriser for fiberbasert Bredbåndsaksess, 20. april 2018:
- Vedtak om pålegg om retting av Telenors tilgangspriser for fiberbasert Bredbåndsaksess
- Klage fra Telenor
- Kommentarer fra NextGenTel til Telenors klage
- Oversendelse av innstilling - Telenors klage på Nkoms rettevedtak
- KMDs vedtak i klagesak
Vedtak om pålegg om retting av tilgangspriser for fiberbasert Bredbåndsaksess, 21. februar 2017:
- Vedtak om pålegg om retting av Telenors tilgangspriser for fiberbasert Bredbåndsaksess
- Klage fra Telenor
- Oversendelse av innstilling - Telenors klage på Nkoms rettevedtak
- KMDs vedtak i klagesak
Vedtak om pålegg om retting av tilgangspriser for fiberbasert Bredbåndsaksess, 9. mai 2016:
Regnskapsmessig skille
For å kunne følge opp krav om ikke-diskriminering, er Telenor underlagt krav om utarbeidelse av regnskapsmessig skille for hhv. lokal, fysisk tilgang til fiberbaserte aksessnett i marked 3a, og sentral tilgang til fiberbaserte aksessnett i marked 3b. Formålet er å synliggjøre hvorvidt kjøpere av disse tilgangsformene kan tilby tjenester i sluttbrukermarkedet for fiberbasert bredbånd med positivt resultat med de tilgangsprisene de står overfor, gitt at de er like effektive i sin virksomhet som Telenor. Det regnskapsmessige skillet for sentral tilgang til fiberbaserte aksessnett, er et supplement til marginskvisreguleringen som er pålagt for denne tilgangsformen.
Telenors rapporteringer om regnskapsmessig skille og Nkoms tilbakemeldinger finner du her:
2018
- Rapportering av regnskapsmessig skille for 2018
- Varsel om pålegg om retting av priser for lokal, fysisk tilgang til fiberbaserte aksessnett, 20. april 2020
- Tilbakemelding fra Telenor, 4. mai 2020
- Nkoms konklusjon angående priser for lokal, fysisk tilgang til fiberbaserte aksessnett, 11. mai 2020
- Nkoms konklusjon angående regnskapsmessig skille for fiber i marked 5, 7. mai 2020
Servicenivåavtaler, kompensasjonsordninger og nøkkelindikatorer for ytelse
Telenor er i Marked 3a og 3b pålagt å ha servicenivåavtaler (SLAer) og tilhørende kompensasjonsordninger (SLGer) for nøkkelaktivitetene systemtilgang, leveranser, feilhåndtering og feilrettingstider samt migrering mellom ulike tilgangsprodukter. Telenor er videre pålagt å utarbeide og offentliggjøre nøkkelindikatorer for ytelse (KPIer) for de samme nøkkelaktivitetene. Formålet med måling og publisering av KPIer er å sikre at avtalte kvalitetsnivåer i SLAer etterleves, å legge til rette for åpenhet om faktiske kvalitetsnivåer og å styrke mulighet for å etterprøve og dokumentere kravet til ikke-diskriminering mellom eksterne tilgangskjøpere og Telenors interne sluttbrukervirksomhet knyttet til nøkkelaktiviteter i leveransekjeden. SLGer skal bidra til å gi Telenor insentiver for å sikre at faktiske kvalitetsnivåer ikke avviker fra avtalte nivåer i SLAer.
- Nkoms innstilling til Telenors klage på overtredelsesgebyr
- Telenors klage på vedtak om overtredelsesgebyr
- Vedtak om overtredelsesgebyr mot Telenor
- Nkoms innstilling til Telenors klage
- Nkoms innstilling til GlobalConnects klage
- Vedlegg 4 til klageinnstillingene
- Vedlegg 5 til klageinnstillingene
- Kommentarer fra GlobalConnect til Telenors klage
- Kommentarer fra GlobalConnect til varsel om overtredelsesgebyr
- Kommentarer fra Telenor til varsel om overtredelsesgebyr
- Varsel om vedtak om overtredelsesgebyr, 5 mars 2021
- Klage fra GlobalConnect
- Klage fra Telenor
- Vedtak om pålegg om retting, 19. februar 2021
- Kommentarer fra GlobalConnect til Telenors høringssvar
- Høringssvar fra Telenor
- Høringssvar fra GlobalConnect
- Varsel om pålegg om retting og informasjonsutlevering, 7. januar 2021
- Klage fra GlobalConnect, 30. oktober 2019